قرارداد دیزاین پایپ لاین گاز تاپی در ارگ به امضاء رسید

  • انتشار: ۳ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 18473

قرارداد افتتاح کار دیزان انجنیری پروژه پایپ لاین گاز تاپی امروز میان تصدی گاز افغانستان و شرکت انجنیری بین‌المللی (ILF) در حضور رئیس جمهور غنی در ارگ امضا شد.

غزال حبیب‌یار سرپرست وزارت معادن و پترولیم افغانستان هنگام امضای قرارداد گفت که پروژۀ تاپی در چند مرحله در این کشور به اکمال می‌رسد.

به گزارش صدای آمریکا؛ مرحلۀ اول که مدت آن یک سال پیش‌بینی شده است، تنظیم مدیریت امنیت پروژه، نهایی‌سازی موافقتنامه‌ها، طرح و دیزاین پروژه، مطالعات محیط‌زیستی و اجتماعی، ماین‌روبی مسیر پایپ لاین، سروی جزئیات و استملاک – زمین‌هایی که در مسیر پروژه موقعیت دارند – را در بر می‌گیرد.

خانم حبیب‌یار در مورد مرحلۀ دوم پروژه گفت “در مرحلۀ دوم که سه سال را در بر خواهد گرفت، ساخت‌وساز پروژه به شکل اساسی آن، آغاز خواهد شد”.

مراد آمانوف رئیس عامل شرکت تاپی لمیتد در این مراسم گفت، با آنکه طی مراحل پروژۀ تاپی مدت زیادی را در بر گرفت؛ اما این پروژه می‌تواند ثبات اجتماعی را برای کشورهای سهیم به بار آورد.

به گفتۀ وی، شرکت ترکمن گاز، اسناد انجنیری و مراحل دیزاین این پروژه را تکمیل کرده است.

او افزود “مرحله ارزیابی از اهمیت زیادی برخوردار است، از محیطی که پایپ لاین می‌گذرد ارزیابی دقیق صورت بگیرد و زمانی که مرحله تطبیق آغاز می‌شود، مرحله ساخت‌وساز آغاز می‌شود، هیچ‌گونه مشکلی فراراه تطبیق این پروژه وجود نداشته باشد”.

پروژۀ تاپی یا انتقال گاز ترکمنستان از طریق خاک افغانستان به پاکستان و هند، در دسامبر ۲۰۱۵ میلادی، میان سران کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هندوستان در شهر ماری که در نزدیکی میدان گازی ترکمنستان موقعیت دارد، افتتاح شد.

این پایپ لاین حدود ۱۸۰۰ کیلومتر طول دارد که ۷۳۶ کیلومتر آن در داخل خاک افغانستان از ولایات هرات، هلمند و کندهار عبور می‌کند و تا دسمبر سال ۲۰۱۹ میلادی تکمیل خواهد شد.

به گفتۀ مقامات ترکمنستان، این پایپ لاین سالانه ظرفیت انتقال ۳۳ میلیون متر مکعب گاز را دارد و سهم آن کشور در این پروژه ۸۵ درصد است. افغانستان، پاکستان و هند هر کدام پنج در صد در این پروژه سهم دارند.

قرار است که با تکمیل پروژۀ پایپ لاین تاپی، افغانستان سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون دالر امریکایی از بابت ترانزیت گاز عاید به دست آورد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟