قدردانی وزیر خارجه آمریکا از نقش هند برای ثبات افغانستان

  • انتشار: ۲۷ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 32125

رکس تیلرسون وزیرخارجۀ ایالات متحده می گوید که هند شریک واشنگتن، در ایجاد صلح در افغانستان می باشد.

رکس تیلرسون، عصر چهارشنبه حین صحبت بی پشینه و همه جانبه در مورد سیاست خارجی ایالات متحده، از مساعدت های دهلی جدید به کابل قدردانی کرد.

آقای تیلرسن یکبار دیگر از پاکستان خواست تا “اقدامات قاطعی را علیه گروه های تروریستی مستقر در خاک پاکستان روی دست گیرد؛ گروه هایکه مردم پاکستان و منطقۀ وسیعی را تهدید می کند”.

مقامات پاکستانی همواره از نزدیکی کابل و متحدین بین المللی آن با دهلی جدید به به گونۀ مستقیم و غیر مستقیم ابراز نگرانی کرده اند.

اما، یک سخنگوی ارشد وزارت خارجه امریکا می گوید که نزدیکی روابط بین واشنگتن و دهلی نو، به بهایی از دست دادن پاکستان نخواهد بود و نباید اسلام آباد و دهلی جدید از نزدیکی واشنگتن به هند و پاکستان، نگران باشند.

از این بیانیه چنین بر می آید که واشنگتن می خواهد برای مقابله با چین در منطقۀ هند- اقیانوس آرام، با دهلی جدید نزدیک شود.

وزیرخارجه تیلرسن با انتقاد از چین گفت “اقدامات تحریک آمیز چین در آب های جنوب چین، مستقیماً قوانین بین المللی و معیاراتی را به چالش می کشد که ایالات متحده و هند به آن پابند است.”

ریکس تیلرسن گفت که هند و چین طی چند دهۀ اخیر به قدرت های جهانی مبدل شده اند.

اما، آقای تیلرسن تاکید کرد که چین “با مسوولیت پذیری کمتر و حتی در بسا مواقع قوانین و قواعد بین المللی را تضعیف بخشیده است. در حالیکه کشور های دیگر مانند هند در چارچوبی فعالیت می کند که از تمامیت ارضی کشور های دیگر حمایت می کند.”

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟