قدرتهای استعماری عامل اصلی سانحه کابل

  • انتشار: ۱۲ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 25112
روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی افغانستان گفت: عامل میدانی سانحه کابل هر کس و هر گروهی که باشد ولی عامل اصلی آن قدرتهای استعماری می باشند.

محمد زبیر شفیقی تحلیلگر سیاسی افغان و مدیر مسئول روزنامه ویسا چاپ کابل در مصاحبه ای در مورد حمله وحشتناک تروریستی کابل گفت: این جنایت خیلی بزرگ آن هم در این ماه مبارک رمضان توسط دشمنان انسانیت صورت گرفته است و عامل میدانی این جنایت هر کس و هر گروهی که باشد ولی عامل اصلی آن مشخص است که قدرتهای استعماری که به بهانه ریشه کن کردن تروریسم 17 سال پیش به افغانستان لشگرکشی کردند میباشند در حالی که تروریسم نه تنها ریشه کن نشد بلکه انواع جدید از تروریسم همچون داعش را نیز خلق کردند.

 

به گفته شفیقی در حالی که گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است اداره امنیت ملی افغانستان اکنون سازمان استخبارات پاکستان و شبکه حقانی را متهم می کند که به نظر می رسد این اظهارات فاقد سند و فقط برای فرار از فشارهای مردم می باشد. مدیر مسئول روزنامه ویسا چاپ کابل در عین حال خاطرنشان کرد که عملیات تروریستی که در کابل صورت گرفت در سطح خیلی عالی طراحی شده بود و این کار در سطح پایین نبود. به گفته وی انتقال تانکر حاوی مواد منفجره به یک منطقه دیپلماتیک و امن در کابل بدون حمایت خاصی ممکن نبود. به خصوص تانکری که در این انفجار مورد استفاده قرار گرفت برای استخراج فاضلاب سفارت یک کشور نیز مورد استفاده قرار می گرفت، کارت آن سفارت همراه تانکر بود و گرنه ورود تانکرها و ماشین های بزرگ به این منطقه دیپلماتیک اصلا ممنوع است. زبیر شفیقی همچنین ضمن انتقاد شدید از حکومت افغانستان گفت علیرغم اینکه این حکومت حدود سه سال است با آمریکا پیمان امنیتی امضا کرده است و براساس آن آمریکا هر آنچه می خواست بدست آورد .پایگاههای بزرگ نظامی را احداث کرد و نیروهایشان در داخل این پایگاه ها در امنیت بسر می برند و به خاطر حضور آنان حملات تروریستی اکنون علیه نیروهای نظامی و مردم غیرنظامی افغانستان صورت میگیرد ولی حکومت افغانستان جرات ندارد از آمریکا بپرسد که چرا براساس پیمان امنیتی به وعده هایشان عمل نمی کنند؟

 

به گفته این روزنامه نگار افغان این حکومت که بنیه مردمی ندارد و ساخته و پرداخته آمریکا است، نمی تواند به ولی نعمت خود بگوید که بالای چشمت ابروست و این مردم و احزاب مختلف سیاسی و مذهبی اند که باید به فکر کشور باشند و اگر فکری نشود و اصلاحات جدی در کشور بوجود نیاید و یا لویه جرگه (جلسه بزرگ بزرگان اقوام مختلف) اضطراری برای یک تغییر اساسی در حکومت و نظام برگزار نشود، وضعیت امنیتی افغانستان از این که هست وخیمتر خواهد شد. مدیر مسئول روزنامه ویسا چاپ کابل همچنین گفت که وضعیت امنیتی افغانستان را امروز هرکس در دنیا خوب می بیند که علائم جنگ جهانی را نشان می دهد ولی در اجلاس سران ناتو که اخیرا در بروکسل برگزار شد هیچ توجهی به این موضوع نشد بجز موضوع اعزام چند هزار نیروی دیگر به افغانستان که آن هم جهت ادامه جنگ است نه خاتمه دادن به جنگ.

 

وی همچنین گفت داعش که دو سال پیش خبری از او نبود نخست در جنوب و در شرق افغانستان کمی ظهور کرد ولی، اکنون در شمال در مرکز و در غرب پراکنده شدند و مدتی است که مسئولیت جنایات خیلی بزرگ را برعهده می گیرد که این امر نشان می دهد قدرتهای استعماری برای داعش دارند تبلیغات گسترده می کنند تا آهسته آهسته آن را جایگزین طالبان کنند. به گفته شفیقی آمریکا اهداف ناامن کردن آسیای مرکزی روسیه، چین، به ویژه ناکام ساختن طرح های اقتصادی چین را از این بازی استعماری دنبال می کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟