فعالان مدنی در حمایت از پناهجویان افغانی نامه نوشتند

  • انتشار: ۱۶ عقرب ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 11215

شماری از فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر کشور طی نشست خبری در رابطه با اخراج پناهجویان افغانستان از اروپا، از تصمیم آلمان به شدت انتقاد کردند و آن را نقض صریح حقوق بشر خواندند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از فارس، «ودود پدرام» فعال مدنی در این مورد گفت: در 2 سال اخیر ناامنی‌ها در کشور افزایش یافته و بر اساس آمارها در این مدت جنگ و هراس‌افکنی بیشتر از 13 سال گذشته قربانی داشته است و این معضل سبب گسترش فقر و بیکاری میان جوانان شده است.

وی افزود: شمار زیادی از این مهاجران در دریاها غرق یا در مرزها کشته می‌شوند.

پدرام تصریح کرد: در این اواخر آلمان که در حدود 100 سال با افغانستان دوست بوده اعلام کرد: تعداد زیادی از پناهجویان افغانستان را اخراج و به افغانستان باز می‌گرداند که این موضوع باعث نگرانی مردم افغانستان و فعلان مدنی شده است.

پدرام در ادامه سخنان خود گفت: تأسف‌بارتر اینکه رئیس جمهور افغانستان ازخروج مهاجران افغانستان از آلمان استقبال کرده است در حالیکه وزیر مهاجرین به صراحت اعلام کرده توانایی پذیرش مهاجران به کشور وجود ندارد.

این فعالان با ارسال‌نامه سرگشاده جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر به دولت آلمان و اتحادیه اروپا، کمیساری‌های عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و دولت افغانستان، از آنان خواستند تا در برابر این معضل خاموشی اختیار نکرده و در تصمیم خود تجدید نظر کنند.

در این نامه آمده است: با توجه به وضعیت بد امنیتی در افغانستان اخراج اجباری پناهجویان به معنی در معرض خطر قرار دادن آنان است، از این رو دولت آلمان و تمامی کشورهای اروپایی باید تعهدات خود در قبال اعلامیه جهانی حقوق بشر را اجرا و وظایف خود را مطابق با اسناد بین‌المللی و اروپایی در مورد پناهجویان نقض نکرده و زمینه پذیرش آنان را در اروپا فراهم کنند.

همچنین در این نامه از کمیساری‌ عالی سازمان ملل در امور پناهندگان تقاضا شده است تا نسبت به اخراج افغانستانی‌های پناهجو توسط آلمان و دیگر کشورهای میزبان، موضع اصولی اتخاذ و مطابق ماموریت آن نهاد اقدام و برخورداری پناهندگان از حقوق‌ خود را تضمین کنند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟