فروپاشی طالبان از درون

  • انتشار: ۱۲ عقرب ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 11134
طالبان

پیام آفتاب نوشت:

شماری از اعضای طالبان که با رهبری «ملا اختر منصور» بر این گروه مخالف هستند، با انتخاب رهبری دیگر، راه خود را از طرفداران اختر منصور جدا کردند. تحولی که می‌تواند برای آینده طالبان و حتی افغانستان دردسر ساز باشد.

«ملا محمد رسول»، نام شخصی است که گروه طالبان وی را به عنوان رهبر خود برگزیده‌اند.

انتخاب ملا محمد رسول به عنوان رهبر طالبان مخالف، به مفهوم شکست چند ماه تلاش برای پایان دادن به اختلافات درونی طالبان است.

ملا محمد رسول جزو آن دسته از طالبان‌ است که از همان روز نخست رهبری ملا اختر منصور، از بیعت با او خودداری کرد و سخت مخالف رهبری وی بود. ملا اختر منصور در ماه سرطان امسال و به فاصله چند روز پس از اعلام خبر مرگ ملاعمر، به رهبری طالبان برگزیده شد.

همچنین برخی گزارش‌ها حاکی است که «منصور دادالله» از اعضای کلیدی طالبان به عنوان معاون رهبر جدید مخالفان منصوب شده است که از آنجا که منصور دادالله از نفوذ و مقبولیت زیادی در میان اعضای طالبان برخوردار است، پیوستن شدن او به گروه مقابل ملا اختر منصور، می‌تواند مشکلات جدی برای او ایجاد کند.

اکنون «ملا یعقوب» فرزند ملاعمر و «ملا عبدالمنان» برادر رهبر سابق طالبان با ملا اختر منصور رهبر جدید این گروه بیعت کرده‌اند. اما به رغم این حمایت‌ها از رهبر جدید طالبان، گروه مخالف هم از مهره‌های بانفوذی تشکیل شده که می‌تواند یک چالش جدی برای طالبان و جدی‌تر شدن تهدید از هم پاشیدن این گروه و ملحق شدن برخی اعضای آن به گروه‌های خطرناک فعال در افغانستان باشد.

گروه تروریستی داعش رسماً در افغانستان حضور دارد و به دنبال فرصتی است تا از طالبان‌ یارگیری کند. هرگونه تشدید اختلاف میان طالبان و جدا شدن اعضای این گروه، می‌تواند بستر مناسبی برای پیوستن اعضای طالبان به داعش باشد.

در این صورت، نه تنها امیدها برای از سرگیری مذاکرات صلح این گروه با کابل بطور جدی با خطر مواجه خواهد شد، بلکه احتمال تقویت داعش در افغانستان با یارگیری از طالبان، می‌تواند مشکلی بسیاری بزرگ به سیل مشکلات افغانستان بیافزاید.

اولین دور مذاکرات صلح طالبان با حکومت وحدت ملی در ماه سرطان سال جاری و به میزبانی اسلام‌آباد برگزار شد اما تنها دو روز قبل از برگزار شدن دور دوم این مذاکرات، زمانی که همه چیز ظاهراً داشت بر وفق مراد اسلام‌آباد و کابل پیش می‌رفت، ناگهان خبر غافلگیرکننده مرگ ملا عمر اعلام شد و همه چیز به یک باره متوقف شد.

از آن زمان تاکنون، ضمن اینکه تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان به شدت افزایش یافته است، تلاش‌های اسلام‌آباد برای از سرگرفته شدن مذاکرات صلح میان طالبان و دولت کابل تا به امروز به نتیجه نرسیده و با توجه به تحولات جدیدی که در گروه طالبان در حال روی دادن است، به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک، اتفاق جدیدی در زمینه از سرگیری مذاکرات صلح رخ دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟