فرمانده عالی نیروهای ناتو در اروپا: هدف ناتو شکل دادن نیروهای امنیتی افغانستان بر اساس مدل عراق است

  • انتشار: ۲۶ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 30658

جنرال کریس اسکاپاروتی فرمانده عالی نیروهای ناتو در اروپا اعلام کرد ناتو به ویژه به تقویت بخش دفاعی افغانستان نیاز دارد. وی می گوید که هدف نیروهای ناتو در افغانستان شکل دادن نیروهای امنیتی و دفاعی بر اساس مدل عراق است که نیروهای ویژه و نیروهای هوایی تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ کرتیس اسکاپاروتی Curtis Scaparrotti جنرال آمریکایی و فرمانده عالی نیروهای ناتو در اروپا در جمع خبرنگاران در مورد استقرار نیروهای بیشتر ناتو و آموزش نظامیان افغان اعلام کرد، بر اساس مدل عراق که در آن ارتش شکست های سنگینی را به داعش تحمیل کرده است هدف، آموزش و تجهیز نیروهای ویژه افغانستان و شکل دادن نیروی هوایی در این کشور است.

وی اعلام کرد «پشتیبانی هوایی از سوی ما اثر کاملا مثبت بر روحیه سربازان افغان خواهد داشت. بنابراین در صورتی که ما بتوانیم مشاوران بیشتری را برای تسریع توسعه نیروی هوایی افغانستان اعزام کنیم به نفع همه جهان خواهد بود».

جنرال اسکاپاروتی می گوید “پشتیبانی هوایی از سوی ما اثر کاملا مثبت بر روحیه سربازان افغان خواهد داشت. بنابراین در صورتی که ما بتوانیم مشاوران بیشتری را برای تسریع توسعه نیروی هوایی افغانستان اعزام کنیم به نفع همه جهان خواهد بود .”

آمریکا که بر مشارکت بیشتر دیگر اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان تاکید دارد روز شنبه ­به اعضای ناتو یک ماه فرصت داد تا به درخواست های واشنگتن در این زمینه پاسخ دهند.

جنرال پتر پاول Petr Pavel رئیس کمیته نظامی ناتو در نشست این کمیته در تیرانا اعلام کرد رؤسای ستاد مشترک 29 کشور عضو « بر ضرورت پاسخگویی به نیازهای » استقرار نیروهای بیشتر در افغانستان اذعان کردند.

جنرال پاول در کنفرانسی خبری اعلام کرد در همین حال آنها هیچ تصمیمی نگرفتند تا اینکه به دولت های خود درباره نیازهایی که نمایندگان آمریکا به ویژه جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش و جان نیکولسون فرمانده ناتو در افغانستان مطرح کردند اطلاع رسانی کنند.

برخی کشورها پیشنهادهایی را ارائه کردند اما مقامات نظامی از اشاره به آنها خودداری کردند. فقط آلبانی که 83 نظامی در افغانستان دارد در بیانیه ای آمادگی خود را برای اعزام 30 نظامی دیگر اعلام کرد.

آمریکا درباره راهبرد خود در افغانستان که از سال 2001 در این کشور حضور دارد به شدت محتاط است و فقط از تصمیم خود برای اعزام نیروی بیشتر خبر داده و شمار این نیروها را مشخص نکرده است. به گفته چند منبع، شمار این نیروی کمکی احتمال دارد به 4000 نفر برسد.

بر اساس آماری که وزارت دفاع آمریکا ( پنتاگون ) آخر ماه اوت ارائه کرد هم اکنون حدود 11 هزار نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند. پیش از این آمار رسمی از 8400 نفر حکایت داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟