فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن: قحطی 7 میلیون یمنی را در آستانه مرگ قرار داده است

  • انتشار: ۱۰ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 23528

اسماعیل ولد شیخ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، تصریح کرد: قحطی هفت میلیون یمنی را تهدید می‌کند و ادامه خشونت در این کشور با افزایش درد و رنج مردم همراه است.

به گزارش پایگاه خبری سازمان ملل متحد، ولد شیخ روز گذشته (سه شنبه) در نشست شورای امنیت که درخصوص آخرین تحولات سیاسی و انسانی یمن برگزار شد، با اشاره به این که خشونت‌ها در ساحل غربی ولایت تعز متمرکز شده است، اظهار کرد: اعمال خشونت آمیز در مناطق حجه و مناطق مرزی یمن با عربستان همچنان به قوت خود باقی است و هواپیماهای (ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان) مناطق مختلف یمن را بمباران می کنند.

در ادامه اظهارات این مسئول بین المللی آمده است:‌ «با آغاز ماه مبارک رمضان، اینجا اعلام می کنیم که اگر جنگ متوقف نشود، هفت میلیون یمنی در آستانه قحطی قرار دارند. بخش اعظم یمنی‌ها در تامین مایحتاج غذایی اولیه خود عاجزند، همچنین نیمی از جامعه یمن قادر نیستند تا آب شرب مورد نیاز خود را تهیه کنند و در تامین ابتدایی ترین لوازم نظافت ناتوان هستند، امری که می تواند به انتشار بیماری‌های مسری دامن بزند.

انتشار بیماری در یمن به گونه ای است که وبا جان بیش از 500 نفر را در این کشور گرفته و هزاران تن دیگر نیز مشکوک به ابتلا به این بیماری هستند.

ولد شیخ در بخش دیگری از سخنانش افزود: تاکنون موفق شدیم مانع از انجام عملیات نظامی در ولایت الحدیده شویم، چرا که گسترش دامنه نبرد به داخل این شهر، منجر به تلفات شمار زیادی از یمنی‌ها، نابودی تاسیسات زیربنایی و نیز وارد نشدن دارو از این بندر به داخل یمن می شد و همه این شرایط دست به دست هم می داد تا بر وخامت اوضاع یمنی‌ها افزوده شود.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن از تلاش زیاد زن‌های یمنی در حل بحران این کشور و ایجاد صلح پایدار و آشتی ملی قدردانی کرد و گفت، این اقدامات از سوی بانوان یمنی در حالی صورت می‌گیرد که شرایط سیاسی خشونت آمیزی در یمن حکم فرماست.

ولد شیخ در ادامه گفت:‌ از اعضای شورای امنیت می‌خواهم که طرف‌های درگیر در یمن را تشویق کنند برای بحث و بررسی چگونگی پایان دادن به درگیری و جلوگیری از ادامه خون‌ریزی‌ها، با سازمان ملل متحد همکاری مستقیم داشته باشند. بحران‌های انسانی و قحطی ساخته‌های دست انسان است و می توان از بروز آن جلوگیری کرد، اما طرف‌های درگیر در یمن کشور را هرچه بیشتر به سوی پرتگاه پیش می برند و در عین حال توجه ندارند که هزاران یمنی زندگی خود را در این جنگ از دست می‌دهند.

این در حالیست که عربستان همراه با چند کشور دیگر از روز ششم حمل سال 94 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور با هدف بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.

این تجاوز نظامی تاکنون نتیجه ای جز کشتار بیش از 12هزار یمنی، زخمی شدن ده ها هزار تن دیگر و آواره شدن میلیون ها یمنی و ویرانی زیرساخت های این کشور نداشته است.

همچنین حملات این ائتلاف ضمن آن که نتوانست ریاض را در رساندن به اهداف خود یاری رساند، تاکنون خسارت های جبران ناپذیر مالی و انسانی را به عربستان و دیگر کشورهای این ائتلاف وارد کرده است.

نظرات(۲ دیدگاه)

نظر شما چیست؟