فردا نشست پروسه کابل با حضور نمایندگان بیش از 20 کشور در کابل برگزار می شود

  • انتشار: ۸ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 37530

حکومت افغانستان فردا (چهارشنبه) نشست پروسه کابل را برگزار می‌کند. در این نشست نمایندگان بیش از ۲۵ کشور شرکت می‌کنند و قرار است حکومت افغانستان نقشه راه صلح را در این نشست معرفی کند.

در حالی که طرف‌های درگیر در افغانستان برای جنگ دیگر در بهار آمادگی می‌گیرند، حکومت افغانستان می خواهد در نشست پروسه کابل طرح صلح به رهبری افغانستان را برای جامعه جهانی و کشورهای منطقه معرفی می‌کند.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری گفته است «در این نشست رهبری صلح در دست افغانستان است و کشورهای دیگر می‌توانند ممد این پروسه باشند.» مقامات در حکومت می‌گویند که این نخستین‌بار است که افغانستان طرح صلح جامع را معرفی می‌کند.

این در حالیست که گروه طالبان امروز سه شنبه در یک اطلاعیه که عنوان «دفتر سیاسی طالبان برای آسیای جنوبی و مرکزی» را پای خود دارد به سخنان «آلیس ویلز» نماینده آمریکا در امور افغانستان که گفته بود کشورش آماده گفت و گو با طالبان است ، استناد کرده و از آمادگی خود برای مذاکره با آمریکا خبر داده است .

طالبان که البته تخصیص یک هویت واحد به این عنوان با توجه به وجود دهها شاخه انشعابی از طالبان کار ساده ای نیست در این پیام افزوده است که این گروه خواهان حل صلح آمیز مسئله افغانستان از طریق دفتر قطر در یک نشست رو در رو است.

طالبان در این اطلاعیه تصریح کرده است که طرف آمریکایی باید خواست های مشروع افغان ها را بپذیرد و در یک نظر خواهی با آنها خواست های خود را نیز مطرح کنند.

طالبان به آمریکا و همپیمانانش به عنوان نیروهای اشغالگر یاد می کند و دولت های بعد از سقوط حکومت خود را در افغانستان حاکمان وابسته به همین اشغالگران می داند و بارها از اشغالگران خواسته است که این کشور را ترک کنند و اجازه دهند مردم افغانستان خودشان مشکلاتشان را حل کنند.

با همین رویکر است که طالبان در یک ماه اخیر در دو نوبت که آخرین آن همین امروز بود خواهان مذاکره با طرف آمریکایی شده است و با حذف دولت در عمل خود را مقابل آمریکا می داند نه دولت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟