فرار 5 خبرنگار زن افغان در فنلاند

  • انتشار: ۳۰ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 30857

انجمن زنان خبرنگار می گوید که 5 خبرنگار زن افغان که از سوی 5 نهاد و رسانه مختلف به کشور فنلاند رفته بودند، دوباره به کشور باز نگشته اند.

این انجمن می گوید که این پنح نفر در یک سفر رسمی به کشور فنلاند رفته اند، اما هنگام بازگشت فرار کرده و از بازگشت به افغانستان خودداری نموده اند.

این انجمن تاکید کرده که این خبرنگارها هم شرایط مالی خوبی در داخل افغانستان داشته اند  تا کنون تهدیدی هم علیه آنها وجود نداشته که امنیت شان با خطر مواجه باشد.

فرار کسانی که در سفرهای رسمی به اروپا می روند با هدف اخذ پناهندگی در آن کشورها پدیده ای است که در سالهای اخیر به کرات در میان اتباع افغانستان دیده شده است.

داکتر سید جواد سجادی کارشناس حقوق بین الملل در گفگتو ب خبرگزاری اطلس گفت که عدم ثبات سیاسی در کشور یکی از عوامل اصلی اشتیاق افراد سرشناس جه ماندن در کشورهای اروپایی پس از سفرهای رسمی است.

وی گفت که اکثر این افراد هرچند که شغل های مناسب و درآمدهای خوبی دارند، اما چون احساس امنیت شغلی نمی کنند، با ایجاد یک فرصت سفر اروپایی، مشتاق به ماندن در آن کشورها می شوند.

بسیاری از کسانی که در این سفرها از بازگشت به افغانستان امتناع می کنند، به طر غیر قانونیدر کشور دیگری تقاضای پناهندگی می دهند.

 

فریبا مرادی از تلویزیون ملی در کابل، فتانه فرهود از تلویزیون آریانا در هرات، منیژه رسولی از تلویزیون ملی در بدخشان و شیلا بهیر از تلویزیون آرزو در بلخ و اورانوس کامند کمیته مصونیت در هرات کسانی اند که از فنلاند دوباره به کشور برنگشته و فرار کردند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟