فرار صدها خانواده در کنر از ترس درگیری بین نیروهای پاکستانی و افغان در نقاط مرزی

  • انتشار: ۲۶ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 35653

صدها تن از باشنده های روستاهای ولایت کنر از ترس درگیری احتمالی بین نیروهای امنیتی افغانستان و پاکستان خانه هایشان را ترک کرده اند. پاکستان قصد مناطق مرزی با افغانستان را حصارکشی کند، اما مقامات حکومت افغانستان به نیروهای امنیتی دستور داده اند مانع این اقدام پاکستانی ها شوند.

صدها خانواده از بیم درگیری احتمالی میان نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان در ولسوالی ناری ولایت کنر، روستاهای‌شان را ترک کرده و به دیگر مناطق این ولایت پناه برده‌اند.

سخنگوی والی کنر به بی‌بی‌سی گفته است که اداره مستقل ارگانهای محل را در جریان بیجا شدن خانواده‌ها از مناطق مرزی قرار داده و برای امدادرسانی به آنها آماده می‌شوند. گفته شده که نظامیان پاکستانی می‌خواهند در امتداد مرز در این منطقه حصار کشی کنند. مقام‌های محلی می‌گویند که رهبری حکومت به آنها دستور داده تا مانع این اقدام ارتش پاکستان شوند.

پیش از این تعدادی از نیروهای مردمی در ولایت خوست مانع از حصارکشی پاکستان در نقاط مرزی مشترک با افغانستان شده بودند.

دولت افغانستان مرز مشترک بین این کشور و پاکستان را که حدود ۲۴۰۰ کیلو متر طول دارد، به رسمیت نمی‌شناسد و مدعی است که معاهده‌ای که در این مورد در سال ۱۸۹۳ میلادی بین امیر عبدالرحمان خان، پادشاه وقت افغانستان و سر مورتیمر دیورند، وزیر خارجه وقت هند بریتانیایی امضا شده، اعتبار ندارد.

اما دولت پاکستان و جامعه بین‌المللی این مرز را به عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟