فتح الله گولن: اردوغان رویای رهبری جهان اسلام را در سر دارد

  • انتشار: ۱۳ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 32888

فتح الله گولن روحانی ترکیه‌ای ساکن آمریکا با انتقاد از سیاست‌های رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار داشت، اردوغان دیوانه رویای رهبری جهان اسلام شده است.

فتح الله گولن، روحانی مخالف دولت ترکیه که در آمریکا به سر می‌برد، در گفت‌وگو با روزنامه الاهرام چاپ مصر اظهار داشت: این مساله از کسی مخفی نیست که اردوغان رویای رهبری جهان اسلام را در سر دارد. دخالت‌های آشکار او در امور کشورهای همسایه ترکیه و سایر کشورها برای همه آشکار شده است و فکر می‌کنم هیچ کشوری از اینگونه دخالت‌ها خرسند نیست.

گولن درباره ائتلاف دو کشور قطر و ترکیه نیز گفت: فکر می‌کنم اساس تشکیل این ائتلاف بر منافع سیاسی رهبران دو کشور و نه منافع ملت‌های آنهاست.

وی افزود: اکنون صحبت درباره برقراری ثبات در روابط بین‌المللی ترکیه دشوار است. این کشور دائما موضع‌گیری‌های خود را با کشورهای دوست تغییر می‌دهد.

گولن ادامه داد: فکر نمی‌کنم تا به امروز ترکیه تحت رهبری اردوغان هیچگونه اقدامی که به نفع منطقه و مسلمانان آن باشد انجام داده باشد.

این مخالف ترکیه‌ای تاکید کرد: دولت فعلی ترکیه با سوءاستفاده از احساسات مذهبی و مشکلات مهم مردم از اخوان المسلمین به عنوان ابزاری برای گسترش نفوذ خود در سراسر جهان اسلام استفاده می‌کند.

گولن افزود: در سال‌های اخیر این سخنان شورانگیز و مبارزه طلبانه‌ای درباره فلسطین به ویژه غزه از اردوغان شنیدیم. آیا این سخنان در واقعیت اجرا شدند و نتیجه آنها چه شد؟

او در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی‌اش از دعوت اردوغان از اقلیت‌های ترک ساکن آلمان برای عدم رای‌دهی به نفع حزب مرکل پاسخ داد: فکر می‌کنم این دعوت کاری “نامناسب و ناشایست” است و اینگونه اختلافات می‌تواند منجر به آسیبی بزرگ در روابط دو کشور به ویژه منافع ترکیه شود.

او درباره موضع‌گیری پلیس ترکیه در قبال خبرنگاران و روزنامه‌نگارن گفت: مطبوعات ترکیه در هیچ مرحله‌ای از تاریخ این کشور همانند دوره ریاست اردوغان و این روزها تحت کنترل شدید نبوده‌اند و برکناری‌ها و بازداشت‌هایی که در پی کودتای نافرجام ژوئیه گذشته آغاز شد نشان می‌دهد که این اقدامات از پیش برنامه‌ریزی شده بوده و هیچ ارتباطی با کودتا نداشته‌اند.

گولن در پاسخ به سوالی درباره احتمال تحویلش به ترکیه گفت: به جزء اظهاراتی که مسئولان آمریکایی برای افکار عمومی این کشور داشته‌اند هیچ اطلاعی در این خصوص ندارم، من از سال ۲۰۰۸ اقامت دائم آمریکا را دارم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟