فایننشال تایمز: در صورت خروج آمریکا از افغانستان، چین باید امنیت همسایه اش را بگیرد

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 18901

رسانه غربی فایننشال تایمز در گزارشی در مورد وضعیت امنیتی افغانستان، قدرت گرفتن گروه های تندرو و حضور نظامی این کشور بعد از خروج نظامیان آمریکایی درافغانستان تحلیلی نوشته است که در آن گفته شده در صورت خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان، چین مجبور خواهد شد تا امنیت همسایه خود را بر عهده بگیرد.

فایننشال تایمز در گزارشش نوشت: معمای مشاهده موتر نظامی چین در خاک افغانستان، با تکذیب پکن در مورد وجود سربازان و سپس تایید عملیات مشترک ضدتروریسم با کابل،‌ پیچیده‌تر شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: این افشاگری با تلاش چین برای حضور در همسایه غربی با خروج تدریجی نیروهای آمریکای از این کشور جنگ زده همزمان شده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: انگیزه چین از دخالت در افغانستان را می‌توان از چند بعد بررسی کرد. در حالی که بسیاری از شرکت‌های چینی در معادن کلیدی و استخراج کانی‌ها در این کشور مشارکت دارند، پکن از سرایت افراطی‌گری به خاک خود در هراس است.

چین که متهم به سوء استفاده از امنیت بوجود آمده از سوی نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان است، باید در صورت خروج نیروهای آمریکا از خاک افغانستان آماده اقدامات لازم باشد.

فایننشال‌تایمز نوشت: بسیار دشوار است که اقدام چین در صورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را پیش‌بینی کنیم، موضوعی که چین را مجبور خواهد کرد در مورد امنیت همسایه غربی خود مسئولیت برعهده بگیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟