فارن افیرز: با وجود اختلافات، اما روسیه تمایل به خروج ناگهانی آمریکا از افغانستان ندارد

  • انتشار: ۱۶ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 35235

نشریه فارن افیرز نوشته است که هر چند رابطه روسیه و آمریکا در مورد همکاری در افغانستان کاهش یافته است، اما مسکو تمایلی به خروج ناگهانی آمریکا از افغانستان ندارد.

در حالی که همکاری روسیه و آمریکا در افغانستان در زمان باراک اوباما بسیار افزایش یافته بود اما اکنون مقامات مسکو اعتماد خود را به واشنگتن از دست داده‌اند.

به گزارش فارین افیرز درباره عدم اعتماد مسکو به واشنگتن در افغانستان اظهار داشت روابط روسیه پس از تحریم غیرقانونی این کشور در موضوع اوکراین، در سال 2014 میلادی تمایل مقامات روس را برای حمایت از آمریکا کاهش داده است، اما تمایل به خروج ناگهانی نظامیان آمریکایی از افغانستان نیز ندارند.

مسکو با وجود پشتیبانی از ادامه حضور آمریکا در افغانستان معتقد است که استراتژی جدید ترامپ مانند گذشته است. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این باره گفته که تمرکز بر استفاده از نیرو‌های بیشتر به پایان عمر خود رسیده است.

مقامات روس همچنین جایگزین شدن بالگردهای «بلک هاوک» با «ام‌آی17» را نیز دلیل تحریم آمریکا علیه روسیه می‌دانند.

افزایش مشارکت روسیه در افغانستان شامل پیشنهادهای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های تجاری، برنامه‌ریزی دیپلماتیک، برنامه‌های فرهنگی و حمایت مالی و نظامی از دولت مرکزی، کارگزاران قدرت در شمال و طالبان می‌شود.

در سال 2014 میلادی، روسیه یک مرکز فرهنگی را در کابل افتتاح کرد. از سال 2016 میلادی تاکنون ده‌ها هزار کلاشنیکف و میلیون‌ها موشک به دولت افغانستان داده است. روسیه با پیگیری این سیاست‌ها منافع زیادی دارد.

رویکرد روسیه در افغانستان تکرار برخی از عناصر استراتژی موفقش در سوریه است. در هر دو کشور، روسیه از درک ضعیف و ناپایدار آمریکا استفاده کرده است. روسیه با برگزاری مذاکرات در افغانستان، همان‌طور که با طرف‌های درگیر در سوریه انجام داد، اطمینان داده که بخشی از حل‌وفصل‌های آینده خواهد بود و به‌طور مستقیم با تغییر دادن وضعیت، درباره نفوذ‌ش در بلندمدت هم اطمینان می‌دهد و نیز آمریکا را به شناختن نقش آن کشور در افغانستان مجبور می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟