فارن افرز: بعد از 16 سال حضور آمریکا در افغانستان، هیچ نشانی از پیروزی در این جنگ دیده نمی شود

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 30843

نشریه آمریکایی فارن افرز در مورد وضعیت فعلی افغانستان بعد از استراتژی جدید ترامپ می نویسد که در حالیکه سال جاری شانزدهمین سال جنگ آمریکا در افغانستان است اما هیچ نشانی از پیروزی و پایان این جنگ دیده نمی شود.

نشریه دیگر امریکایی فارن افرز در شماره اخیر خود می‎نویسد سال جاری، شانزدهمین سال جنگ امریکا در افغانستان می‎باشد ولی تا هنوز علامتی برای پایان این جنگ مشاهده نمی‎شود.

یک تعداد زیاد مردم امریکا امروز سوال می‎کنند که آیا این جنگ ارزش این همه مصرف و قربانی را داشت؟ حتی خود رئیس جمهور ترامپ هم قبل از رسیدن به قدرت به همین نظر بود. او گفته بود که امریکا باید از این جنگ پا بکشد. او در جریان مبارزات انتخاباتی خود پی هم روی این موضوع تاکید می‎کرد که امریکا را در جنگی دخیل نمی‎سازد که در آن پیروز شده نمی‎تواند.

اما به نوشته فارن افرز، ترامپ بعد از گرفتن کرسی ریاست جمهوری راهی را در مورد افغانستان پیش گرفت که رئیس جمهور سابق امریکا جورج دبلیو بوش گرفته بود.

آمریکا از سال 2001 در افغانستان حضور دارد و مخالفان و موافقان سیاست واشنگتن پاسخ‌های متفاوتی به این پرسش می‌دهند. موافقان اظهار می‌کنند که آمریکا در این کشور حضور دارد تا با تروریسم مبارزه کند و به بازسازی این کشور و حرکت آن به سوی دموکراسی کمک کند.

مخالفان اما اظهار می‌کنند که واشنگتن می‌خواهد منابع غنی معدنی افغانستان به ارزش چند تریلیون دالر را تحت کنترل درآورد.

با این حال چنین پاسخ‌هایی نادرست است، به عنوان مثال از سال 2001 تاکنون حضور و قدرت گروه‌های تروریستی افزایش بسیاری یافته است؛ اما بسیاری از گروه‌های تروریستی دیگر در زمان حضور دولت طالبان یا ابراز وجود نمی‌کردند و یا حضور آن‌ها بسیار محدود بود.

حتی پس از سقوط دولت طالبان؛ این گروه همچنان مناطق گسترده‌ای از افغانستان را تحت کنترل خود دارد.

اگر آمریکا برای مبارزه با تروریسم در افغانستان حضور دارد، نه تنها تلاش‌هایش ناکام بوده و شکست خورده است، بلکه نتیجه معکوس خواسته آن را داشته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟