غنی: نارضایتی های قومی به صورت عمیقی در کشور وجود دارد

  • انتشار: ۱۸ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 25986

اشرف غنی رئیس جمهور در نشستی در کابل با تاکید بر بی توجهی های به اقوام مختلف کشور، گفت که باید تصدیق کنیم که نارضایتی‌ های قومی پیچیده و به صورت عمیقی محسوس بوده و اکثراً استوار بر بی‌ توجهی و تبعیضی است که از گذشته بر جا مانده است.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، امروز (یکشنبه) در بیستمین نشست نظارت و انسجام تأیید کرد که نارضایتی‌های قومی پیچیده و به صورت عمیقی در این کشور وجود دارد که ناشی از بی‌توجهی و تبعیض گذشته است.

بیستمین نشست نظارت و انسجام به میزبانی وزارت مالیۀ افغانستان و دفتر هیأت معاونت سیاسی سازمان ملل متحد یا یوناما، با اشتراک اعضای کابینه، برخی مقام‌های خارجی و سکتور خصوصی در کابل برگزار شد.

محمداشرف غنی در سخنرانی‌اش در این نشست گفت که ملت‌سازی به پرورش احساس عمیق تحمل به خاطر گفتگوها و بحث‌های آزاد نیاز دارد و او یک گفتمان ملی را که نگرانی‌های مردم را مشخص خواهد ساخت، رهبری خواهد کرد.

رئیس جمهور تأیید کرد “احساس نارضایتی به صورت فزاینده‌ای شکل قومی به خود می‌گیرد. ما نمی‌توانیم نابودی پنهانی برخاسته از قطب‌بندی قومی را دست کم بگیریم. حکومت وحدت ملی نمی‌تواند اجازه دهد که این زهر گسترش یابد”.

رئیس جمهور غنی گفت که تلاش‌های دولت‌سازی این کشور، بر بنیاد یک دولت دموکراتیک است که قدرت آن بر اساس حاکمیت قانون خواهد بود.

این اظهارات آقای غنی، پس از شکل‌گیری ائتلاف جدید میان احزاب جنبش ملی اسلامی به رهبری عبدالرشید دوستم، جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری صلاح الدین ربانی و حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری حاجی محمد محقق، بیان می‌گردد.

او افزود که مشوره در افغانستان یک امر “حتمی و ضروری” است. خودش به عنوان رئیس جمهور و به عنوان یک شهروند پی برده است که “خِرَد جمعی” امری سازنده می‌باشد و برای ایجاد استراتیژیی توسعه با حضور علما، بزرگان، جوانان، زنان، فقیران و جامعۀ تجارتی، متعهد است.

این در حالیست که بسیاری از سیاستمداران و منتقدین حکومت اشرف غنی رئیس جمهور به قوم گرایی و حمایت از پشتون ها در مقابل سایر اقوام متهم می کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟