غنی: راه «لاجورد» افغانستان را به جهان وصل می کند

  • انتشار: ۲۲ قوس ۱۳۹۷
  • سرویس: اقتصادتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 50961

 «راه لاجورد» امروز (22 قوس) پس از دو سال با ارسال اولین محموله تجاری افغانستان به اروپا رسما توسط رئیس جمهور در هرات افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری اطلس، «اشرف غنی» در مراسم افتتاح راه لاجورد گفت: «امروز یک مانع بزرگ از سر راه هدف ما که تبدیل شدن افغانستان به چهارراه ترانزیتی کشورهای منطقه بود برداشته می شود؛ چهارده سال پیش می‌گفتند که اگه یک راه خود را مسدود کنیم در افغانستان نان خوردن پیدا نخواهد شد، اما امروز ما متکی به یک راه نیستیم، ما انزوا نمی‌خواهیم بلکه خواستار ارتباط و همکاری هستیم.»

رییس جمهور افزود: بازگشایی راه لاجورد به معنای بسته شدن راه‌های آسیای جنوبی نیست؛ بلکه هدفش این است که آسیای جنوبی را به قفقاز و اروپا وصل کند.

به گفته وی، افغانستان در گذشته موقعیت چهار راه ترانزیتی را داشت و امروز نیز نه تنها دروازه شبه قاره هند است بلکه دروازه آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا نیز خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین از همکارهای ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه به دلیل بازگشایی راه لاجورد تشکر کرد و تاکید نمود که اگر سرمایه گذاری این کشورها نمی بود افغانستان به ترکیه و اروپا وصل نمی‌شد.

وی بیان کرد، این همکارها نمایانگر آن است که کشورهای منطقه به آینده افغانستان باور دارند و پس از این انگور، سنگ مرمر و زعفران بی نظیر هرات، انار قندهار و تمام پیداوار دیگر افغانستان به اروپا خواهند رسید.

رئیس جمهور افغانستان یاد آور شد که قبل از این، انتقال اموال به آذربایجان 24 روز را در بر می‌گرفت ولی امروز با افتتاح راه لاجورد این مسافت به دو روز طی خواهد شد.

وی تاکید کرد که اکنون توپ در میدان سرمایه گذاران است و زمینه برای کار تجاری مساعد شده است.

گفتنی است که این دهلیز ترانزیتی از بنادر آقینه ولایت فاریاب و تورغندی ولایت هرات شروع و از طریق بندر ترکمن باشی ترکمنستان ادامه و با گذشت از بحیره خزر به باکو پایتخت آذربایجان و سپس به تفلیس پایتخت گرجستان تا بنادر پوتی و باتومی بحیره سیاه و در ضمن از شهر قارص به بنادر استانبول ترکیه و در نهایت به اروپا منتهی می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟