غنی: در حال ایجاد فرهنگی هستیم تا دولت را پاسخگو بسازیم

  • انتشار: ۳۱ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15805

اشرف غنی، رییس جمهور کشور در دیدار با اعضای فدراسیون خبرنگاران، کمیسیون نظارت بر قانون دسترسی به اطلاعات و شماری از مدیران رسانه ها گفته که در حال ایجاد فرهنگ دولت پاسخگو هستیم.

ارگ ریاست جمهوری با انتشار خبرنامه ای گفته است که رییس جمهورغنی عصر روز گذشته (سه شنبه) با اعضای فدراسیون خبرنگاران، کمیسیون نظارت بر قانون دسترسی به اطلاعات و شماری از مدیران رسانه ها در ارگ دیدار کرده است.

آقای غنی در این دیدار گفت: به زودی کمپاین سرتاسری برای ارائه معلومات راه اندازی می کنیم و در حال ایجاد فرهنگی هستیم تا دولت را پاسخگو بسازیم.

رییس جمهور تاکید کرده که به تمام ادارات حکم مشخص داده می شود تا معلومات را با رسانه ها شریک سازند.

در خبرنامه آمده است که سید اکرام، عضو کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات از رییس جمهور خواست تا به ادارات که برای دادن اطلاعات همکاری نمی کنند، هدایات لازم صادر کند.

همچنان صدیق الله توحیدی، عضو فدراسیون خبرنگاران گفت که طرزالعمل مصئونیت برای خبرنگاران ساخته شده، اما تا هنوز عملی نشده است.

او با اشاره به مشکلات خبرنگاران در مرکز و ولایات کشور گفت که تا هنوز پرونده های قتل و خشونت علیه خبرنگاران بررسی نشده است.

به گفته توحیدی، تنها هفت پرونده که مربوط دادستانی کل می شود وعده بررسی داده شده، اما سایر پرونده ها به نهاد های مربوطه فرستاده شده که کدام تحقیقی صورت نگرفته است.

رییس جمهورغنی در این نشست گفت: مشکل اساسی فرهنگ دولت داری است که برای ما به میراث مانده است، مهمترین کار ما انتقال دولت داری است که در صدر آن ارائه معلومات قرار دارد.

آقای غنی گفته: معلومات سرمایه است که از آن بحیث وسیله قدرت استفاده می شود، نه وسیله خدمت.

از سویی هم آقای غنی گفته که در بسیاری از ادارات تا هنوز یک دیتابیس معلوماتی وجود ندارد و باید فرهنگ حکومتداری را اصلاح و عوض نمود.

به باور او، در فقدان معلومات، مبارزه با فساد کار دشوار است.

رییس جمهور خطاب به دست اندرکاران رسانه ای کشور گفت: شما روی یک مسئله بنیادی فعالیت می کنید، من با شما شریک هستم و هدف من دادن معلومات به شما است.

رییس جمهور خطاب به اعضای کمیسیون نظارت بر قانون دسترسی به اطلاعات گفت که به مشکلات شان رسیدگی خواهد شد.

آقای غنی گفت: در سال آینده مالی برای این کمیسیون بودجه در نظر گرفته می شود و به وزارت اطلاعات و فرهنگ هدایت می دهم تا مکان مشخص برای تان داده و با شما همکاری کند.

رییس جمهور غنی با اشاره به مشکل خبرنگاران در ولایات کشور گفت که نهاد های خبرنگاری طرح مشخص خویش را برای رفع مشکل خبرنگاران در ولایات، ارائه کند و حکومت در این راستا آماده همکاری است.

محمد اشرف غنی از رسانه ها خواست که آسیب پذیری نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را درک کنند و در صحبت های نزدیک شان با افسران نیروهای مسلح، فرهنگ احترام متقابل را رعایت کنند.

رییس جمهور غنی تاکید کرد که پرونده های خشونت علیه خبرنگاران را شخصاً تعقیب می کند.

او افزود: محیط کاری برای زنان به خصوص خبرنگاران زن در رسانه ها باید یک محیط امن باشد و در صورت شکایت مطابق قانون با متخلفین برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟