علاقه روسیه برای پیوستن به طرح کاسا 1000

  • انتشار: ۲۳ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 24347
تولید برق

روسیه اعلام کرده است که می‌خواهد به طرح منطقه ای «انتقال نیروی برق مازاد تاجیکستان و قزاقستان به افغانستان و پاکستان» بپیوندد تا از این راه برق تولیدی نیروگاه خود در تاجیکستان را، مستقیما به افغانستان بفروشد.

هرچند مقامات افغانستان از این پیشنهاد استقبال کرده‌اند، اما مقامات تاجیکستان اظهار می‌دارند، که ورود روسیه در این طرح غیرممکن است.

علی‌ احمد عثمانی وزیر انرژی و آب چند روز پیش اعلام کرده بود که اخیرا کابل پیشنهاد حکومت روسیه برای پیوستن این کشور به طرح منطقه ای انتقال نیروی برق مازاد تاجیکستان و قرقیزستان به افغانستان و پاکستان را دریافت کرده است.

در این پیشنهاد ذکر شده است، که روسیه در تاجیکستان نیروگاهی در اختیار دارد و با پیوستن دو خط انتقال نیروی برق، می‌تواند در طرح «کاسا 1000» شریک شود و نیروی برق را به افغانستان بفروشد.

به گفته عثمانی، افغانستان از این پیشنهاد استقبال کرده است.

در عین حال «ناظرجان یادگاری»، سخنگوی شرکت «برق تاجیک» چنین پیشنهادی از طرف روسیه را بی‌پایه ارزیابی کرد.

وی گفته است که توافقنامه کاسا 1000 میان چهار کشور تاجیکستان ، قرقیزستان ، افغانستان و پاکستان امضا شده و در متن آن اسمی از روسیه و یا نیروگاهش در تاجیکستان نیامده است .

یادگاری افزود: طبق قرارداد با روسیه که مالک اساسی سهام نیروگاه «سنگ‌توده-1» در تاجیکستان است فروش نیروی برق تولید این نیروگاه تنها توسط تاجیکستان پیش‌بینی شده و هیچ راه دیگری برای این کار در نظر نیست.

وی گفت: «سنگ‌توده-1» موظف است تمام نیروی برق تولیدی خود را به شرکت «برق تاجیک» بفروشد و این نیروگاه به دیگر خطوط انتقال نیروی برق متصل نیست.

این در حالیست، که تاجیکستان از زمان فعال شدن نیروگاه «سنگ‌توده-1» در سال 2009، از این نیروگاه 800 میلیون سامانی ( حدود 114 میلیون دالر) بدهکار شده است. نیروگاه «سنگ‌توده-1» 15 درصد برق تاجیکستان را تولید می‌کند.

تاجیکستان تنها 25 درصد سهام این نیروگاه را در اختیار دارد و 75 درصد دیگر آن در اختیار روسیه است. به این دلیل، حدس زده می‌شود، که تصمیم روسیه برای پیوستن به طرح کاسا 1000 به موضوع بازپس گرفتن مطالبات خود مربوط است. اما بیشتر صاحب‌نظران می‌گویند، که هدف اصلی روسیه، با این بهانه راه یافتن به بازار نیروی برق کشورهای آسیای جنوبی است.

مراسم رسمی افتتاح ساختمان خط نیروی برق «کاسا 1000»، 12 مه سال گذشته گذشته در تاجیکستان با شرکت نمایندگان رسمی افغانستان و پاکستان و تاجیکستان و قرقیزستان برگزار شد. برای اجرای کامل این طرح 7.1 میلیارد دالر پیش‌بینی شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟