عفو بین الملل: معیار های انسان دوستانه در جهان رو به افول است

  • انتشار: ۴ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 18552

تصویری که عفو بین‌الملل از وضع کلی جهانی در زمینه حقوق بشر به دست می‌دهد، یک تصویر تیره و تار است. عفو بین‌الملل اعلام کرده که در مجموع معیارهای انسان‌دوستانه در جهان رو به افول است. این بار فقط بحث بر سر نقض حقوق بشر در کشورهایی مانند عربستان سعودی و برمه نیست. در کشورهای غربی هم حقوق انسان‌ها نقض می‌شود.

عفو بین‌الملل در گزارش سالانه‌اش از تبعیض و نفرت‌پراکنی در ایالات متحده آمریکا و اروپا اظهار نگرانی کرده است. سختگیری نسبت به پناهجویان از مواردی‌ست که عفو بین‌الملل در این گزارش بر آن تأکید کرده.

سلیل شتی، دبیرکل عفو بین‌الملل می‌نویسد: «جهان در سال ۲۰۱۶ تاریک‌تر و ناامن‌تر شد.»

عفو بین‌الملل در گزارش سالانه‌اش می‌نویسد که بسیاری از سیاستمداران و حاکمان در جهان تحمل انتقاد را ندارند و به منتقدانشان به چشم دشمن نگاه می‌کنند و آن‌ها را از حقوق مدنی محروم می‌کنند. هم‌زمان دولت‌ها، اقلیت‌های قومی و ملی را هم مورد تبعیض بیشتری قرار می‌‌دهد با این هدف که بتوانند از عهده چالش‌های اقتصادی و اجتماعی برآیند.

دبیرکل عفو بین‌الملل می‌نویسد: «اینکه دیگران را مسئول مشکلات خودمان جلوه دهیم، یکی از سنگین‌ترین موارد نقض حقوق بشر است.»

عفو بین‌الملل به سیاست‌های عوام‌پسندانه در غرب اشاره می‌کند و می‌گوید برخی سیاستمداران دست راستی غربی «برای رسیدن به مقاصدشان با نفرت‌پراکنی و تفرقه‌افکنی، وحشی‌ترین خوی انسانی را بیدار می‌کنند و به نفع خودشان به کار می‌گیرند.»

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جایگاه ویژه‌ای در گزارش سالانه عفو بین‌الملل دارد. این نهاد حقق بشری از پیروزی ترامپ به عنوان «بزرگ‌ترین زمین‌لرزه سیاسی در جهان» یاد می‌کند و می‌نویسد در کارزار انتخاباتی ترامپ شعارهایی مطرح شد که نقض‌کننده حقوق بشر بود. عفو بین‌الملل به این نتیجه می‌رسد که پیروزی ترامپ به معنای پیروزی سیاستی‌ست عوام‌پسندانه در جهان که خشم و تفرقه‌افکنی بین انسان‌ها را مبنا قرار داده است.

عقو بین‌الملل اما از سیاست‌های باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا هم انتقاد می‌کند: حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به مواضع شورشیان در افغانستان و پاکستان و یمن کشتار غیر نظامیان و همینطور نقض حریم شخصی توسط سازمان‌ها و نهادهای اطلاعاتی از موارد نقض بشر در دوران ریاست جمهوری اوباماست.

بازداشت‌های گسترده در ترکیه، تعقیب و آزار فعالان محیط زیست در هندوراس، تبعیض قومی در بسیاری از کشورها از جمله در هندوستان، افغانستان، عربستان، بحرین، یمن و تعدادی دیگر از کشورها  و کارزار مقابله با مواد مخدر در فیلیپین که جان بسیاری از انسان‌های بی‌گناه را گرفت، از دیگر موارد نقض حقوق بشر است که عفو بین‌الملل در گزارش سالانه‌اش به آن اشاره می‌کند.

عفو بین‌الملل در گزارش سالانه‌اش بیلانی از موارد نقض حقوق بشر ارائه می‌دهد: ۳۶ کشور با بازگرداندن انسان‌هایی که به سرپناه و حمایت نیاز داشتند، حقوق بین‌المللی را زیر پا گذاشتند. در ۲۲ کشور جهان هم فعالان حقوق بشر را به قتل رساندند.

فقدان احساس مسئولیت نسبت به پناهجویان سوری، فروش اسلحه و بی‌تفاوتی نسبت به جنایت‌های جنگی از دیگر مواردی‌ست که در گزارش سالانه عفو بین‌الملل به آن اشاره شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟