عفو بین الملل: بازگرداندن اجباری پناهجویان افغان از اروپا نقض آشکار قوانین بین المللی است

  • انتشار: ۱۳ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 31476

سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه بازگرداندن «اجباری» پناهجویان افغان از اروپا را محکوم کرد. این سازمان بازگرداندن اجباری پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی را نقض آشکار قوانین بین المللی در مورد مهاجران می داند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عفو بین الملل گفت که در سال 2016 حدود 9 هزار و پانصد افغان که درخواست پناهندگی آنها از کشورهای اروپایی رد شده بود به افغانستان بازگشتند. در سال 2015 این رقم سه هزار و سیصد نفر بود.

این آمار هم شامل پناهجویانی است که بازداشت و از کشورهای اروپای دیپورت شدند و هم افرادی که ظاهرا به طور داوطلبانه به افغانستان بازگشتند.

عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرد:دولت های اروپایی شمار بیشتری از پناهجویان را به سوی خطراتی که از آنها گریخته اند، باز می فرستند. این نقض آشکار قوانین بین المللی است.

موج بازگرداندن پناهجویان افغان در حالی است که آمار قربانیان غیرنظامی در درگیری های افغانستان رو به افزایش است. سازمان ملل اعلام کرده که در سال 2016 حدود یازده هزار و پانصد غیرنظامی زخمی شده اند که یک سوم آنان را کودکان تشکیل می دهند. این بالاترین آمار قربانیان غیرنظامی از سال 2009 است.

در گزارش عفو بین الملل شواهدی از بازگشت اجباری هجده زن، کودک و مرد افغان به افغانستان جمع آوری شده است.

آنا شیا محقق مهاجرت و حقوق مهاجران در عفو بین الملل با بیان اینکه خشونت ها به اوج رسیده و جای امنی در افغانستان وجود ندارد از کشورهای اروپایی خواست تا زمانی که شرایط «بازگشت توام با امنیت و عزت فراهم می شود» دیپورت پناهجویان را تعلیق کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟