عطا محمد نور: هیچ مقام امنیتی بدون تایید حنیف اتمر گماشته نمی شود

  • انتشار: ۱۷ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 24050

در پی رد درخواست حزب جمعیت، از سوی ریاست جمهوری، مبنی بر عدم برکناری حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی، اکنون عطا محمد نور والی بلخ می گوید هیچ مقام امنیتی بدون تایید آقای اتمر گماشته نمی شود.

عطا محمد نور، رییس اجرایی حزب جمعیت و والی ولایت بلخ، روز گذشته (سه شبنه) در یک پیام ویدیویی از حکومت خواست که در برابر اعتراض‌های مدنی مردم و خواست‌های مطرح شده از سوی این حزب بی تفاوت نباشد.

آقای نور از اعلام خواست‌های اخیر رهبری جمعیت اسلامی حمایت کرد و بر به کیفر رساندن عاملان گلوله باری بر اعتراض کنند‌گان تأکید کرد.

عطا محمد نور گفته‌های حکومت در بارۀ غیراجرایی بودن پست حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی، را رد کرد و تأکید ورزید که هیچ مقام امنیتی بدون تأیید آقای اتمر گماشته نمی‌شود.

او گفت: «توصیۀ من به رهبری حکومت کنونی این است که خود را با خشم مردم مواجه نسازد؛ مردم در رویداد چهارشنبه قربانی دادند و در رویداد روز جمعه به رگبار بسته شدند. عاملان این رویداد معلوم هستند، در این راستا حکومت نباید خشم مردم را به آزمون بگیرد، و باید این رویدادها را بررسی کند.»

عطا محمد نورهم چنان در بارۀ این‌که حکومت گفته‌است که حنیف اتمر مشاور امنیت ملی پست اجرایی ندارد، واکنش تند نشان داد.

او امضای پیمان امنیتی و توافق‌نامۀ صلح با حزب اسلامی را از سوی حنیف اتمر، نمونه‌هایی از کارهای اجرایی او خواند.

او اظهار داشت: «در اصول این پست (پست مشاوریت امنیت ملی)، برنامه ساز و پلان ساز و مشوره دهی است، اجرایی نیست، اما تمامی کارهای این پست اجرایی بوده اند. هیچ مقام در نهادهای امنیتی تا از فیلتر آقای اتمر نگذرد و اشخاص که تعیین می‌شوند، مورد تائید آقای اتمر نباشد، گماشته نمی‌شود؛ پس معلوم است که پوست مشاوریت، کارهای اجرایی صورت می‌گیرد.»

رییس اجرایی جمعیت اسلامی گفت که حمله‌های انتحاری در مراسم خاک سپاری پسر محمد علم ایزدیار، معاون مجلس سنا، دسیسه‌ای برای از میان برداشتن تمامی سران جمعیت اسلامی بود.

او افزود: «تصمیم بر این بود که تمامی مسوولیت جمعیت اسلامی یک باره از میان برداشته شوند که این یک دسیسه خونین و خیلی کلان در سطح ملی و افغانستان بود و در این زمینه نیز حکومت باید پاسخ بگوید.»

این در حالیست در روزهای گذشته بعد از کشته شدن چند تن از معترضین در روز جمعه، اعضای حزب جمعیت در یک نشست خواهان برکناری حنیف اتمر شده بود که این درخواست از سوی ریاست جمهوری رد شد. مقامات در ارگ، آقای اتمر فردی که صادقانه به وطن خدمت می کند، می داند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟