عطا محمد نور: ائتلاف نجات افغانستان به خاطر جلوگیری از انحصار و استبداد ایجاد شده است

  • انتشار: ۲۵ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 30633

عطا محمد نور، والی بلخ با اعلام نارضایتی از حکومت می‌گوید ائتلاف نجات مردم افغانستان را به خاطر اصلاح نظام و جلوگیری از انحصار و استبداد ایجاد کرده‌اند.

والی بلخ که امروز (شنبه) در مراسمی به مناسبت تجلیل از هفته شهید، در حضور داشت عبدالله عبدالله، رییس اجرایی در مزار شریف صحبت می‌کرد، گفت که از حکومت وحدت ملی در زمان تشکیلش حمایت کردیم اما به بسیاری از توافقات میان طرف‌ها عملی نشد و برعکس حرکت‌های مخالف روز به روز افزایش یافت.

آقای نور گفت می‌خواهم به صراحت بگویم، کسانی که می‌خواهند با بازی و فریب حوصلۀ ما و مردم را امتحان کنند، سخت به خطا می‌روند، چون از حماسه‌سازان این سرزمین بی‌خبرند یا شاید هم هنگام وقوع حماسه‌ها در این دیار، در ساحل‌های دریاهای آرام تشریف داشتند ویا در ساحل‌های آرام خسپیده و خزیده بودند.

عطامحمد نور والی بلخ و از اعضای محوری شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان در این گردهمایی اعلام کرد که این بار «صحبت آزادانه» نخواهد داشت و از روی متن قرائت خواهد کرد.

وی در آغاز سخنرانی خود اعلام کرد که شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان از طرح «وفاق ملی» پیشنهادی توسط احمدضیا مسعود برادر قهرمان ملی افغانستان حمایت می‌کند.

عطامحمد نور گفت که حزب جمعیت اسلامی، حکمتیار را پس از توافق صلح با آغوش باز در افغانستان پذیرفت اما وی پس از حضور در کابل با اظهاراتی متناقض پاسخ ما را داد.

وی گفت: استبداد قدرت از سوی چند نفر محدود مغایر با ارزش‌های اسلامی، دموکراسی و قانون اساسی افغانستان است و باعث عقب‌ماندگی این کشور می‌شود.

والی بلخ تصریح کرد که سران احزاب جمعیت، وحدت مردمی و جنبش ملی اسلامی بخاطر مبارزه با استبداد، آوردن اصلاحات، تامین مشارکت سیاسی و مقابله با توطئه‌ای که آتش جنگ در این کشور را گسترش داده و به نفاق دامن می‌زند، ائتلافی را تحت عنوان شواری عالی برای نجات افغانستان تشکیل دادند.

عطامحمد نور در ادامه تاکید کرد: ممانعت از بازگشت جنرال دوستم به افغانستان هیچ توجیه قانونی ندارد و ائتلاف شورای عالی برای نجات افغانستان می‌خواهد تا دوستم بازگشته و بار دیگر در سمت معاون اولی ریاست جمهوری به کار خود ادامه دهد.

با این حال به نظر می‌رسد که عطامحمد نور اختلافات خود با عبدالله را کنار گذاشته و در نتیجه تلاش‌های مقامات آمریکایی برای رفع تنش‌ها بین ارگ ریاست جمهوری و عطامحمدنور لحن والی بلخ نیز تلطیف شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟