عضویت 5 نماینده دیگر در پارلمان تعلیق شد

  • انتشار: ۲ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیپارلمان
  • شناسه مطلب: 21136

به دنبال غیبت‌های طولانی نمایندگان مجلس و عدم حضور در جلسات علنی و غیرعلنی، مجلس افغانستان در دومین اقدام خود فعالیت پنج نماینده دیگر را به حالت تعلیق درآورد.

پس از به تعلیق درآمدن فعالیت چهار نماینده پارلمان، در جلسه علنی امروز نیز فعالیت پنج نماینده دیگر به حالت تعلیق درآمد.

«عزت‌الله عاطف»، «امان‌الله گذر»، «علم‌خان آزادی»، «اسحاق رهگذر» و «پیربخش گردیوال» پنج نماینده‌ای هستند که وضعیت کاری آنها در مجلس به حالت تعلیق درآمد.

نمایندگان مجلس علت این تعلیق را غیبت بیش از 20 روز آنها در جلسات و بی‌توجهی نسبت به مسئولیت خود عنوان کردند.

تاکنون نمایندگان تعلیق شده پارلمان در این ارتباط واکنشی نشان نداده‌اند.براساس تصمیم مجلس، این نمایندگان از تمام حقوق و مزایای خود محروم و بی‌بهره شدند.

تعلیق پیاپی فعالیت نمایندگان مجلس در حالی صورت می‌گیرد که غیبت نمایندگان و بی‌توجهی به مسئولیت و دامنه وظایف آنها در مجلس یکی از مشکلات اساسی پارلمان محسوب می‌شود.

هرچند «عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس پارلمان در اغلب جلسات علنی از این موضوع گلایه کرده و حتی در مواردی برای نمایندگان جریمه و تنبیه درنظر گرفته اما این راهکارها تاثیرگذار نبوده و روند قانون‌گذاری در افغانستان را به چالشی جدی روبرو کرده است.

غیبت مکرر نمایندگان مجلس و بی‌توجهی آنها به ضرورت حضور سبب شده در اغلب موارد تعداد به حدنصاب نرسد و مصوبات به رای گذاشته نشوند و در نهایت سبب بسیاری از تاخیرها در تصمیم‌گیری و روند کُند کاری مجلس می‌شود.

علت غیبت طولانی برخی نمایندگان مجلس افغانستان سفر به کشورهای خارجی و در مواردی عدم بازگشت آنها پس از یک‌سال عنوان شده است.

«احمد بهزاد»، «پروین درانی»، «فرشته انوری» و «بشیر احمد ته‌ینج» چهار نماینده‌ای بودند که پیش از این پنج نفر فعالیت‌شان به حالت تعلیق درآمد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟