عربستان 7 میلیارد دالر سلاح هدایت شونده دقیق از آمریکا می خرد

  • انتشار: ۲ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادبین الملل
  • شناسه مطلب: 33637

عربستان سعودی قرار است حدود 7 میلیارد دالر مهمات هدایت شونده دقیق از شرکت های سلاح سازی آمریکایی بخرد. پیش از این دونالد ترامپ در ماه می در سفر به عربستان قرارداد فروش ده ها میلیارد دالر انواع سلاح به عربستان سعودی را امضاء کرده بود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم یارا بیومی و مایک استون نوشت: برخی منابع آگاه اعلام کردند عربستان سعودی با خرید مهمات هدایت شونده دقیق از پیمانکاران دفاعی آمریکا به ارزش حدود هفت میلیارد دالر موافقت کرده است، قراردادی که برخی قانونگذاران آمریکایی ممکن است با آن مخالفت کنند زیرا مایل نیستند تسلیحات آمریکایی در کشتار غیرنظامیان در عملیات نظامی سعودی ها در یمن به کار گرفته شود.

این منابع افزودند شرکت ریتیون Raytheon و شرکت بوئینگ از شرکت های انتخاب شده هستند. این قرارداد بخشی از موافقتنامه 110 میلیارد دالری فروش تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی به شمار می رود که امضا آن با سفر ماه مه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی همزمان شد.

هر دو شرکت از اظهارنظر درمورد فروش این تسلیحات به عربستان خودداری کرده اند.

فروش تسلیحات به عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) همواره با کشمکش ها و بحث هایی در کنگره آمریکا روبرو بوده است زیرا فروش تسلیحات آمریکایی باید به تصویب کنگره این کشور برسد.

وزارت امور خارجه آمریکا هنوز رسما کنگره را از قرارداد مربوط به فروش مهمات هدایت شونده دقیق به عربستان سعودی مطلع نکرده است.

سازمان ملل متحد ماه مارچ اعلام کرد در حملات ائتلاف سعودی علیه یمن که از ماه مارچ سال 2015 آغاز شده حدود چهار هزار و 800 غیر نظامی کشته شده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟