عربستان و امارات متحده عربی به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل

  • انتشار: ۱۰ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 27936

با توجه به روی کار آمدن ترامپ شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد، روابط برخی کشورهای عربی با رژیم اسرائیل محور تغییرات احتمالی آینده در غرب آسیا خواهد بود.

به گزارش روزنامه الشرق قطر، امارات و عربستان دارای مناسبات پنهانی با رژیم صهیونیستی بوده و اکنون به بهانه مبارزه با ایران می خواهند روابط خود را با تل آویو آشکار سازند.

با  ورود “دونالد ترامپ” به کاخ سفید، شواهد زیادی به چشم می خورد که نشان می دهد، روابط  با اسرائیل  محور تغییرات احتمالی آینده  در غرب آسیا خواهد بود بطوریکه  پس از سفر ترامپ  به ریاض و تل آویو صحبت هایی درباره توافقنامه صلح جدید خاورمیانه افزایش یافت.

” ایلی نیسان”  تحلیلگر سیاسی اسرائیل معتقد است توافق انتقال حاکمیت  جزایر” تیران”  و “صنافیر” به عربستان  یکی ازمسائل  مربوط  به تغییرات در منطقه غرب آسیاست. این تغییر حاکمیت  وضعیت جدیدی  در دریای سرخ بوجود آورد که بیشترین  سود از آن اسرائیل  شد. تنگه تیران که کشتی های اسرائیلی  برای رسیدن به بندر “ایلات”  از آن عبور می کنند،  قبلا تحت حاکمیت مصر بود اما اکنون  به عنوان  یک گذرگاه آبی بین المللی محسوب می شود. روزنامه صهیونیستی “جروزالم پست”  به نقش اسرائیل  در توافق انتقال  حاکمیت  جزایر تیران و صنافیر به عربستان  اشاره کرد. موافقت  تل آویو با این توافقنامه نشان از استمرار تماس‌های محرمانه  و منافع مشترک عربستان با اسرائیل دارد.

درهمین حال، مجله آمریکایی ” نشنال اینترست”  از تلاش عربستان و امارات  برای تقویت  روابط با اسرائیل  خبرداد و نوشت: این  دو کشور به بهانه  مقابله  با تهدیدات  ایران می خواهند این روابط را آشکار سازنند. این مجله  به گزارشی از روزنامه “وال استریت ژورنال” اشاره کرد که  در آن  (برخی) کشورهای  جاشیه جنوبی خلیج فارس پیشنهاد تقویت همکاری های دوجانبه به صورت علنی را به  اسرائیل داده بودند.

در این پشنهاد آمده چنانچه تل آویو اقدامات اولیه صلح با فلسطینی ها را انجام دهد، ما آماده ایم، همکاری های خود را با اسرائیل  از سطح تبادل اطلاعات امنیتی محرمانه  به سطح روابط مستقیم ارتقاء دهیم  و ممنوعیت  پرواز هواپیماهای اسرائیلی را بر فراز کشورهایمان  لغو کنیم  وبرخی موانع بازرگانی در روابط دوجانبه را از پیش پا برداریم.

مجله نشنال اینترست نوشت: گزارش های جدید نشان می دهد پشنهادهای  کشورهای عضو شورای همکاری توسط برخی طرف های مشخص درحال بررسی است.  این مجله افرود: تمایل این کشورها بر ای همکاری با تل آویو تنها محدود به مقابله  با ایران نمی شود بلکه یک گستره بزرگی  از مسائل امنیتی  منطقه  را دربرمی گیرد

نشنال اینترست در پایان نوشت: درگیری های فلسطینی ها با اسرائیل و درگیری های موجود در منطقه، موانعی  را در راه نزدیکی مناسبات کشورهای خلیج فارس با تل آویو ایجاد کرده که برهمین اساس، گروهی  از کارشناسان نسبت  به برقراری روابط آشکار اسرائیل  با این کشورها مشکوک هستند. هر چند که برقراری این مناسبات  در راستای منافع  دو طرف باشد اما آنان معتقدند پیش از هرگونه عادی سازی روابط کشورهای خلیج فارس با تل آویو باید تکلیف صلح فلسطینی ها با اسرائیل روشن شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟