عربستان در خطرناکترین دوران خود است

  • انتشار: ۱۸ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 28608

یک روزنامه روس نوشت: عربستان شاهد خطرناکترین دوران خود است و بسیاری از شاهزادگان سعودی خواهان خلاص شدن از دست محمد بن سلمان ولیعهد این کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری رشد، به نقل از روزنامه روسی”برافدا” در شماره امروز خود نوشت: عربستان شاهد دوره‌ای بحرانی است که خطرناکترین در نوع خود در تاریخ معاصر این کشور به شمار می رود.

این روزنامه افزود: پیش بینی دراین باره که در آینده نزدیک در عربستان چه چیزی روی خواهد داد؛ دشوار است.

برافدا در گزارش خود از تشدید بی ثباتی در کشور نفت خیز عربستان خبر داد و نوشت: عربستان در حال حاضر با چالش های بسیاری روبرو است. چند ماه آینده چه بسا پرالتهاب ترین دوره تاریخ معاصر این کشور باشد.

این روزنامه تصریح کرد: بسیاری از اعضای خاندان حاکم سعودی تمایل دارند تا از دست ولیعهد جوان خلاص شوند. علت این امر هم طی کردن سریع پله های ترقی از سوی او در هرم قدرت و سلطه تقریبا کامل او بر اقتصاد و ارتش سعودی با حمایت پدرش سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی است.

برافدا نوشت: جنگ یمن و تشدید تنش در منطقه شرقی عربستان از بارزترین عواملی است که به تشدید خطرات پیرامون عربستان دامن زده است.

این روزنامه نوشت: جنگ یمن اولین آزمایشی بود که محمد بن سلمان در آن شکست خورد. محمد بن سلمان اولین کسی است که در زمینه گرفتار کردن عربستان در این جنگ سرزنش می شود زیرا او بود که تصمیم برای ورود به این جنگ را در زمان تصدی پست ریاست وزارت دفاع گرفت. این جنگ طولانی شده اما دستاورد قابل ذکری برای عربستان به همراه نداشته است.

روزنامه برافدا افزود: این جنگ از حمایت کامل نیروهای ارتش سعودی برخوردار نیست و هزینه های گزافی به عربستان تحمیل کرده است. آخرین مورد، خرید مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات نظامی از آمریکا است.

این روزنامه نوشت: تفکر وهابیت در ذهن بسیاری از جوانان در عربستان به طور عمیق ریشه دوانده است لذا دشوار است که ولیعهد سعودی در آینده، احساس امنیت کامل کند.

اما درخصوص منطقه شرقی عربستان، روزنامه برافدا نوشت: این منطقه شاهد نا آرامی است و تهدیدی برای آینده آل سعود به شمار می رود که نمی توان آن را نادیده گرفت. ساکنان این منطقه احساس می کنند که زیر ظلم و ستم آل سعود هستند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟