عربستان با 69/4 میلیارد دالر سومین بودجه نظامی جهان را در اختیار دارد

  • انتشار: ۱۲ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: اقتصادبین الملل
  • شناسه مطلب: 40730

به گزارش موسسه بین المللی پژوهش صلح استکلهم هزینه های نظامی جهان در سال گذشته میلادی به بیشترین میزان خود از دوران جنگ سرد رسیده، که عربستان سعودی با هزینه کردن حدود 70 میلیارد دالر سومین بودجه نظامی جهان را در اختیار دارد.

از سال ۱۹۹۹ به مدت سیزده سال هزینه‌های نظامی در جهان نسبتا ثابت بود اما از سال ۲۰۱۲ به این‌سو این هزینه‌ها مجددا روند صعودی یافت.

هزینه‌های نظامی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲/۲ درصد تولید ناخالص داخلی، یعنی ۲۳۰ دالر به ازای هر فرد را تشکیل داده است.

بر اساس این گزارش، بودجه‌های نظامی جهانی در سال ۲۰۱۷ به ۱۷۳۹ میلیارد دالر رسید که این مقدار نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی به میزان ۱/۱ درصد افزایش داشته است.

از میان قدرت‌های جهانی ایالات متحده برای دومین سال پیاپی هزینه‌های نظامی خود را ثابت نگاه داشت و تغییری نداد؛ چین همانند دو دهه گذشته این هزینه‌ها را در بودجه سال ۲۰۱۷ خود افزایش داده و روسیه برای اولین‌بار از سال ۱۹۹۸ بودجه نظامی‌اش را کاهش داد.

ایالات متحده همچنان با صرف بیشترین هزینه برای صنایع نظامی و نیروهای خود در صدر کشورهای جهان است؛ چین در رده‌بندی میزان هزینه‌های کشورها در بخش نظامی، رتبه دوم و عربستان سعودی در جایگاه سوم قرار دارد. روسیه نیز که در سال ۲۰۱۶ سومین جایگاه را داشت، در سال گذشته در رتبه چهارم قرار گرفت.

بودجه نظامی عربستان سعودی به تنهایی میزان هزینه‌های نظامی در خاورمیانه را در سال ۲۰۱۷ میلادی ۶/۲ درصد افزایش داده است.

بر خلاف سال ۲۰۱۶، ریاض در سال گذشته هزینه‌های نظامی در بودجه خود را به میزان ۹/۲ درصد افزایش داد. این کشور با هزینه ۶۹/۴ میلیارد دالری سومین بودجه نظامی جهان را دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟