عبدالله و توازن در روابط با عربستان و ایران!

  • انتشار: ۲۹ میزان ۱۳۹۵
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 16011

نویسنده: سید مصطفی موسوی

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی امروز سفر سه روزه خود به عربستان را به پایان می برد.
وی در حالی مقامات بلند پایه دولتی را در این سفر رهبری می کرد که نگاه وی و تیم او در حوزه سیاست خارجی با اشرف غنی و تیم ریاست جمهوری تفاوت های فاحشی دارد.
از ابتدای شکل گیری دولت وحدت ملی و تقسیم قدرت میان عبدالله و غنی، بسیاری عبدالله را متمایل به ایران و هند و تیم اشرف غنی را متمایل به عربستان می دانستند. همین موضوع نشان می دهد سفر عبدالله به عربستان و استقبال گرم مقامات سعودی از وی از اهمیت بالایی برخوردار است و نشان از رویکردهای جدید در منطقه دارد.
پس از گذشت دو سال از تشکیل حکومت وحدت ملی، عربستان سعودی تلاش دارد تا با هر دو جناح حاضر در قدرت افغانستان ارتباط برقرار سازد و این یعنی ریاض به فکر شریک سازی های جدید در منطقه است.
رژیم سعودی تلاش دارد تا با نفوذ در تمامی جریان های قدرت افغانستان، شرکای ایران در منطقه را به سوی خود جلب کند؛ در واقع، دور کردن اقتصادی و سیاسی آنها از تهران، سرمایه ای است که ریاض توجه زیادی به آن دارد. استراتژی جدید سعودی برای اعمال نفوذ در بدنه اجتماعی و سیاسی افغانستان دیگر تنها به احداث موسسه های مذهبی و ساخت مسجد و استفاده از تریبون های آن محدود نمی شود بلکه ریاض به دنبال ارایه تعریف جدیدی از رابطه میان دو کشور است.
حقیقت این است که سیاست خارجی عربستان سعودی در حال پوست اندازی است و در حال حاضر سیاست این کشور صرفا از منظر دینی و قرابت های مذهبی تنظیم نمی شود. از همین رو، عربستان در سال های اخیر نوع ارتباط خود با رژیم اسرائیل را به طور کلی تغییر داده و این رژیم از دشمن درجه یک به شریکی در برابر ایران تبدیل می شود.
در ماه های اخیر روابط افغانستان با هند، روسیه و چین به طور فزاینده ای بهبود یافته و همین مساله عربستان را به تکاپو انداخته است تا روند بهبود رابطه با دولت وحدت ملی را تسریع بخشیده و در صف بندی های جدید نقش خود را پر رنگ نماید.
از سوی دیگر عبدالله عبدالله در جریان سفر خود به عربستان سعودی، تاکید زیادی بر موضوع صلح در کشور داشته است؛ این مساله نشان می دهد دولت افغانستان هنوز بر نفوذ سنتی عربستان روی طالبان و دولت اسلام آباد امیدوار است و معتقد است شاه کلید صلح در دستان رژیم سعودی است.
نقش عربستان در موضوع صلح افغانستان کاملا در مذاکرات عبدالله و مقامات سعودی پر رنگ بود. رئیس اجرایی دولت وحدت ملی در گفتگوهای خود تلاش داشت تا مقامات سعودی را کاملا وارد بازی صلح افغانستان نماید تا بلکه این کشور با قطع کمک های مالی خود به گروه های تروریستی و فشار بر پاکستان، هوای تازه ای به فضای متشنج کشور وارد نماید.
همچنین هیات افغانستان پیشنهاد داده است که ریاض کنفرانسی متشکل از کشورهای اسلامی برگزار نماید که مورد قبول مقامات سعودی نیز قرار گرفته است؛ گفته می شود خمیر مایه این کنفرانس در مورد صلح در افغانستان است.
این مقدار از افزایش نفوذ عربستان در افغانستان، آن هم در جناح ریاست اجرایی که تاکنون روابط پر رنگی با سعودی نداشته است می تواند زنگ های خطر در تهران را به صدا درآورد. تهران به خوبی می داند که عربستان در حال شریک سازی در برابر ایران و کشاندن متحدان ایران به سوی خود است؛ این در حالی است که مقامات سعودی در سفر عبدالله به این کشور برگه های زیادی روی میز دولت وحدت ملی قرار داده و روابط گسترده و عمیق را وعده داده است.
در جریان ملاقات عبدالله با شاه سعودی، ملک سلمان صریحا خطاب به طالبان گفته است که آنها باید حملات خود علیه دولت افغانستان را متوقف کنند؛ همچنین وزیر دفاع عربستان نیز چندی پیش با سفر به کابل قول همکاری های گسترده نظامی با دولت وحدت ملی را داده است. همه اینها نشانگر آن است که عربستان در حال سرمایه گذاری روی تمام جناح های قدرت افغانستان مخصوصا تیم ریاست اجرایی است تا هم نفوذ خود در کشور را افزایش دهد و هم شریک های ایران در افغانستان را به سوی خود جلب کرده و توازن را بر هم بزند.
البته به نظر می رسد تیم ریاست اجرایی توانایی ایجاد توازن در رابطه با عربستان و ایران را داشته باشد اما به هر حال، این مساله موضوعی است که می تواند تهران به تکاپو بیندازد.

منبع: پیام افتاب

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟