عبدالله: برخی ها از تریبون دولت طالبان را حمایت میکنند

  • انتشار: ۱۹ حوت ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 12610

عبدالله عبدالله، رییس اجرایى در واکنش به اظهارات برخی از مقام‎های حکومت گفته است، کسانی که از تربیون دولت اعلام می‎کنند که جنگ با طالبان را روا نمی‎دانند، قربانی نیروهای امنیتی کشور را نادیده گرفته و مشروعیت خود را از دست می‎دهند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جامعه باز، رییس اجرایی دولت دیروز (سه‎شنبه، ۱۸ حوت) در مراسم دومین سال درگذشت مارشال قسیم فهیم این اظهارات را مطرح کرده است. عبدالله در این نشست گفته است: «هیچ کس در هیچ مقام و در هیچ موقعى، نباید قربانى نیروهاى ملى امنیتى را نادیده بگیرد؛ اگر جنگ علیه طالب از سوى هرکسى غیرمشروع اعلام گردد و اگر کسى از تربیون دولت اعلام کند که جنگ با طالبان روا نیست، مشروعیت خود، جایگاه و مشروعیت حرف خود را درمیان ملت از دست می‎دهد.»

عبدالله عبدالله اگرچند به‎صورت مشخص از کسی نام نبرده است، اما حدود یک هفته پیش پیر سیداحمد گیلانى، رییس جدید شوراى عالى صلح، در گفت‎وگو‌ با بی‎بی‎سی گفته بود که جنگ با طالبان، نه مفید است و نه هم جایز.

عبدالله در این مراسم تأکید کرد که حکومت براساس قربانی‎های نیروهاى امنیتى کشور استوار است و کسانی که به نمایندگى از ملت در رابطه به آرمان‎هاى بزرگ مردم صحبت می‎کنند، باید مکلفیت خود را متوجه باشند.

عبدالله گفت: «ما که در قصرهاى خود زندگى می‎کنیم، ما که اراضى، زمین‎ها، باغ‎هاى از‌دست‎دادۀ خود را دوباره به دست آوردیم و از آن لذت می‎بریم و در میان مردم جا و جایگاه پیدا کردیم، به همت همان نیروهاى قهرمان امنیتى است که در سنگر نشسته‎اند و عقیده دارند دفاع از کشور وظیفه دینى، ملى و برحق است.»

رییس اجرایی تأکید کرد که حکومت عزم قاطع براى دفاع از کشور، آزادى و حفظ دستاوردها دارد‌.

نیروهای امنیتی را دچار تردید نکنید

در سوی دیگر، عبدالرب رسول سیاف، از رهبران پیشین جهادی و عضو رهبری شواری حراست و ثبات افغانستان نیز گفته است که نیروهای امنیتی در سنگرها را دچار تردید نکنید.

سیاف با اشارۀ مستقیم به این اظهارات رییس شورای عالی صلح گفته است: «بعضى افراد نیروهاى امنیتى را که در سنگرها نشسته‎اند، در شک مى‎اندازند که در برابر مخالفان مسلح جنگ ناروا و ناجایز است. این علامت تشکیک است. من می‎گویم که دفاع از اراضى مسلمانان، نوامیس، خانه، مال و جان مردم فرض است و هرکسی که عسکر ما را در شک مى‎اندازد، فرزند این خاک نیست و بار دوش این خاک است.»

سیاف ادامه داده است که از دولت بارها خواسته است که زمینۀ مشارکت مردم در نیروهای دفاعی کشور را فراهم کند، اما دولت به این خواسته‎ها وقع نگذاشته است. سیاف خطاب به نیروهای امنیتی گفته است: «اگر دیدیم که نوامیس و ملک ما در خطر است، بى‌اجازه دولت وارد سنگر می‎شویم.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟