عالمی بلخی: روزهای آخر حضور مهاجرین در ایران است

  • انتشار: ۲۸ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 5521

مهاجرین غیرقانونی باید حضورشان قانونی شود و بعد از این امر، آنچه برای ما اولویت دارد این است که همه مردم ما در کشور خودمان باشند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از صدای افغان، سید حسین عالمی بلخی؛ وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان کشورمان در نشست خبری خود با عبدالرضا رحمانی فضلی؛ وزیر داخله ایران ضمن تشکر از مهمان نوازی دولت ایران که بیش از سه دهه مهماندار افغانستان بوده است گفت که چندی پیش در سفر رییس جمهوری افغانستان به ایران توافق شد تا کمیته مهاجرت، قضایی و اقتصادی تشکیل شود. ما تصمیم داریم طرح های مشترکی را در آن کمیته ها مطرح کرده تا بتوانیم در ظرف دو ماه به نتیجه مطلوب برسیم.

وزیر مهاجرین و عودت دهندگان کشورمان ادامه داد: بیشتر از هر کشور دیگری، ما با هم دارای اشتراکاتی هستیم؛ در کمیته امور مهاجرت ابتدا به کسانی که در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند چه قانونی و چه غیرقانونی رسیدگی خواهد شد.

وی افزود: طبعا مهاجرین غیرقانونی باید حضورشان قانونی شود و بعد از قانونمند ساختن در جمهوری اسلامی ایران آنچه برای ما اولویت دارد این است که همه مردم ما در کشور خودمان باشند.

دولت افغانستان بازگرداندن مهاجران را از اولویت های خود قرار داده و طرح هایی از جمله بحث اسکان، اشتغال و موضوعات دیگر را در دست بررسی دارد.

بلخی با اشاره به اینکه باید بررسی شود تا خانواده هایی که در اینجا زندگی می کنند چگونه به افغانستان برگردانده شوند، گفت: مسئله حضور مهاجرین در ایران

مشکلی که آن را مربوط به هر دو کشور می دانیم و دو برادری هستیم که باید بتوانیم راه حلی برای مشکل خود پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: حضور مهاجرین طولانی نخواهد بود و در روزهای آخر است. امیدواریم در این سال آخر هم دولت ایران مهمانداری خود را کامل کند.

همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی؛ وزیر داخله ایران نیز گفت: ما برآنیم تا بتوانیم بحث پناهندگان را در ایران و افغانستان ساماندهی کنیم تا تکلیف کسانیکه بصورت مجاز و غیرمجاز زندگی می کنند، روشن شود.امیدواریم شرایطی فراهم شود تا در یک بازه زمانی مناسب به کشور خود بازگردند.

وی گفت: در نشستی که در گذشته با رییس جمهور افغانستان داشتیم توافقات خوبی بدست آمد و کمیته های خوبی در حوزه مهاجرت قضایی و اقتصادی تشکیل شد و مقرر شد ظرف دو ماه این کمیته ها در تهران و افغانستان برقرار شود تا بتوانیم سطح همکای خود را با کشور دوست و برادر همسایه خود افزایش دهیم.

وزیر داخله ایران افزود: اراده دو کشور بر گسترش همکاری ها و زندگی در کنار هم با سطح امنیت و توسعه است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟