طرح حکمتیار برای تجزیه افغانستان و حمایت غنی از این طرح

  • انتشار: ۱۴ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 37792

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در طرحی برای صلح در افغانستان گفته است که باید، مناطقی را به صورت خودمختار به طالبان داده شود تا این گروه به صلح ترغیب شود. وی گفته است که رئیس جمهور اشرف غنی نیز از این طرح وی حمایت کرده است.

آقای حکمتیار در مصاحبه با نیویارک تایمز گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و نیروهای خارجی باید از مناطقی که به طالبان واگذار می‌شود خارج شوند.

وی بیان داشته، حکومت به خاطر تامین صلح در کشور بعضی مناطق را به طالبان بسپارد. نام این مناطق را ولایت‌های صلح بگذارد و نیروهای داخلی و خارجی از این مناطق خارج شوند. او گفته که این پیشنهاد را به ریاست جمهوری ارایه کرده و آقای غنی نیز از آن حمایت کرده است.

حکمتیار در این مصاحبه‌اش همچنان گفته که تعداد زیادی از اعضای طالبان می‌توانند در صورت پیروی از توافقنامه صلح با حزب اسلامی موفق به پیوستن به دولت افغانستان شوند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی که در ماه میزان سال گذشته توافق نامه صلح با حکومت افغانستان را امضا کرد و به تاریخ ۱۴ ثور سال جاری پس از ۲۰ سال دوری از کابل، دوباره وارد پایتخت شد.

حکومت افغانستان پس از صلح با حزب اسلامی، همواره این رویداد را یک دستاورد بزرگ خوانده و استدلال می‌کند که طالبان نیز می‌توانند مانند حزب اسلامی به روند صلح پیوسته و دست از جنگ بردارند.

این در حالیست رییس جمهور اشرف غنی هفته گذشته در دومین نشست روند کابل گفت که حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با طالبان مذاکره کرده و این گروه را به‌عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد.

طالبان تاکنون در مورد این طرح چیزی نگفته است اما در واکنش به پروسه کابل آن را یک توطنه خوانده است. آنها طرح صلح رئیس جمهور را رد کرده و گفته است به جنگ ادامه می دهد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟