طرح آمریکا در مورد ایجاد ارتش محلی در افغانستان، در حال شکل گرفتن است

  • انتشار: ۱۲ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 38995

طرحی را که چندی پیش وزارت دفاع آمریکا به افغانستان سپرده بود در حال اجرا شدن است. بر مبنای این طرح نیروهای تازه ای زیر نام ارتش محلی در در کشور ایجاد کند. مطابق این طرح قرار است یک ارتش 30 هزار نفری محلی در کشور ایجاد شود.

وزارت دفاع می‌گوید برای تأمین امنیت بهتر و دفع حملات مخالفان مسلح از هر کار شیوه ممکن استفاده خواهند کرد و تشکیل ارتش محلی نیز جزء تلاش‌های‌است که این وزارت روی دست دارد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفته است، این وزارت در نظر دارد در گام نخست بیشتر از پنج‌هزار تن را در صفوف نیروهای ارتش محلی جذب کند و در مراحل بعدی، شمار این نیروها به بیشتر از ۳۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

آقای رادمنش می‌گوید، روند جذب افراد در چوکات نیروهای محلی با ثبت نام بیشتر از دو صد تن از ولایت لغمان آغاز شده و این روند به ولایت‌های دیگر نیز گسترش خواهد یافت.

رادمنش هم‌چنان می‌گوید، این نیروها زیر رهبری نیروهای ارتش ملی فعالیت خواهند کرد و روند استخدام آنان مانند سربازان اردو خواهد بود.

به گفته وزارت دفاع، نیروهای محلی در بخش‌های جابجا خواهند شد که از سوی نیروهای اردوی ملی پاکسازی شده باشند.

این طرح سال گذشته از سوی پنتاگون به مقامات وزارت دفاع افغانستان سپرده شده بود.

ارتش امریکا پس از حمله به عراق نیز برنامه ای مشابه با این طرح را اجرا کرد و ۱۰۰ هزار نیروی شبه نظامی را شکل داد. اینک نیز واشنگتن امیدوار است نیروهای مسلح محلی به کمک ارتش و پلیس افغانستان بیایند.

کاخ سفید به دنبال ناکامی در برقراری امنیت در افغانستان برنامه‌هایی نظیر مذاکره با گروه‌های طالبان، ایجاد گروه‌هائی مانند شوراهای بیداری مانند آنچه که در عراق مشاهده شد و ارتش محلی را پیگیری می کند که هر کدام از این مسیرها با چالش های جداگانه ای روبرو است.

روز جمعه رسانه ها خبر دادند که واحد نیروهای امریکایی متشکل از ۱۰۰۰ تن برای آموزش و مشوره دهی بیشتر به نیروهای نظامی کشور وارد افغانستان شده‌اند.

سکات جکسون، قوماندان واحد جدید نظامیان امریکایی گفته‌است این واحد از نظامیان امریکایی، در بخش‌های مختلف افغانستان به ویژه ولایت‌های هلمند، پکتیا، قندهار و بلخ جابجا شده‌اند.

در همین حال، آگاهان امور امنیتی می‌گویند که تجربه نشان داده است که عملی کردن این گونه طرح‌ها کارساز نبوده و موجب تداوم درگیری‌ها خواهد شد.

پیش از این دیده‌بان حقوق بشر نیز از طرح ایجاد ارتش محلی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که حکومت افغانستان نباید در پی عملی‌سازی این طرح باشد. این نهاد گفه بود که ارتش محلی می‌تواند پی‌آمدهای خطرناکی برای غیرنظامیان داشته باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟