طالبان سالهاست که صرفیه پول برق در بعضی از مناطق هرات را جمع آوری می کند

  • انتشار: ۱۰ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیاقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 17437

بعد از اینکه اعلام شد که طالبان در بعضی از مناطق کشور، مانند هلمند، کندز و میدان وردک هزینه های مصرفی برق را از نزد مردم جمع آوری می کند، به تازگی گزارش هایی  به نشر رسیده است که این گروه پول صرفیه برق را در بعضی از ولسوالی های هرات را سالهاست، به جیب می زند.

رئیس اداره برق هرات برشنا می‎گوید که طالبان مصارف برق در این منطقه را جمع آوری می‌کنند و به کارمندان اداره هرات برشنا اجازه میتر خوانی نمی‌دهند.

به گفته رئیس ادارۀ هرات برشنا، بیشتر از چهار سال می‌شود که پول صرفیه برق باشندگان این منطقه از سوی طالبان جمع آوری می‌شود.

وحید احمد کامرانی رئیس اداره هرات برشنا می‌گوید، کارمندان این اداره بخاطر تهدیدات امنیتی اجازه فعالیت در این مناطق را ندارند. او می‌گوید تمام عواید صرفیه برق این مناطق را طالبان و زورگویان به جیب می‌زنند.

وی افزود: این‌ها همان کسانی هستند زورگو و طالب اند که از لحاظ امنیتی برای همکاران ما یک تهدید امنیتی هستند. متأسفانه ما نمی‌توانیم در آن ساحه نظارت کنیم و بتوانیم میتر خوانی و بعداً بل برق را چاپ کنیم و به دسترس مشترکین خود قرار بدهیم. امیدوارم که مقام ولایت و ریاست شورای ولایتی این موضوع را جدی بگیرند و از حیف و میل پول بیت المال جلوگیری کنند.

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات می‌گوید، طالبان از عواید صرفیه برق مردم در ولسوالی گلران برای خود سلاح و تجهیزات جنگی خریداری می‌کنند و در جنگ علیه نیروهای امنیتی افغان استفاده می‌کنند.

وی گفت: این مناطق یک مناطق است که تصرف آن بدست حکومت نیست، بدست طالبان است که خود جوانان آن مردم در آنجا طالب هستند و در دیگر نقاط ولسوالی گلران فعالیت دارند، آن‌ها به این اساس پول صرفیه برق را به برشنا تحویل نمی‌کنند و پول را برای طالبانی که از همان محیط و منطقه هستند جمع آوری می‌کنند و به جیب خود می‌زنند و برای خود سلاح و مهمات خریداری می‌کنند.

بعضی از بزرگان محل در منطقه توتوچی ولسوالی گلران می‌گویند که حدود هفت صد خانواده در این مناطق از برق دولتی استفاده می‌کنند ولی پول مصارف آنرا طالبان بدست می‌آورند اما وحید احمد کامرانی با رد این موضوع می‌گوید که آنان نزدیک به سه صد مشترک در این مناطق دارند.

در همین حال جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید، اداره محلی تلاش دارد تا با همکاری مردم محل این مشکلات را برطرف سازد.

ولسوالی گلران یکی از ولسوالی‌های ناامن در ولایت هرات است.

این ولسوالی باداشتن سرحد با دو کشور ایران و ترکمنستان حدود ۱۷۰ کیلومتر با مرکز شهر هرات فاصله دارد.

در طی چهار سال اخیر حکومت محلی نتوانسته جلو استفاده پول صرفیه برق از سوی طالبان در این ولسوالی را بگیرد اما معلوم شود که این بار خواهد توانست به این مشکل نقطه پایان بگذارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟