طالبان در حال تخریب سرک های بعضی از ولسوالی های ولایت کندز است

  • انتشار: ۲۸ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15714

گزارش ها از کندز می رساند، طالبان در بعضی از مناطق این ولایت دست به تخریب سرک ها و زیربناهای اقتصادی زده اند، باشندگان ولسوالی چهاردره کندز می گویند طالبان با ماشین آلات پیشرفته در حال تخریب سرک ولسوالی های علی آباد به سوی چهاردره است.

منابع محلی می‌گویند که پس از تخریب پل آلچین، طالبان دکان‌های ولسوالی قلعه‌ی زال را «چور وچپاول» کرده و سپس آتش زده‌اند و حالا در تازه‌ترین مورد، جاده‌ی قیرریزی‌شده میان ولسوالی‌های علی‌آباد و چهاردره را با «ماشین‌های اره» در حال تخریب‌کردن هستند.

باشندگان محل می‌گویند که طالبان با آوردن ابزارهای تسریع کار، پیش از عید، کار تخریب این سرک را آغاز کرده بودند که هنوز هم ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از هشت صبح؛ زلمی فاروقی ولسوال چهاردره‌ی ولایت کندز با تایید این که طالبان این جاده را تخریب می‌کنند و قیر آن را با اره‌های مدرن، از بین می‌برند، می‌گوید: «به علت واقع‌شدن سرک در میان روستاها و خانه‌های مردم و گشت‌و‌گذار افراد ملکی، دولت نمی‌تواند جلو این کار طالبان را بگیرد.»

یک تن از باشندگان ولسوالی چهاردره می‌گوید: «۶ اره برقی آورده‌اند، جنراتور و بُرُنده‌های خاص را به هدف از بین‌بردن این سرک آورده‌اند و همه‌‍روزه در حال ویران‌سازی این سرک‌اند و تا هنوز قیر حدود چهار کیلومتر این سرک را از بین برده‌اند.»

جاده‌ای که طالبان در حال تخریب آن هستند، ولسوالی‌های علی‌آباد و چهاردره‌ی ولایت کندز را به هم پیوند می‌زند.

این باشنده‌ی چهاردره می‌گوید: «چندین برمه و «کتر»های قوی در آنجا تنظیم شده و جنراتورها هم است، با خودشان [طالبان] و حتا از مردم محل هم به‌شکل اجباری کار می‌گیرند و بالای سرشان همه‌روزه ایستاد می‌شوند، سرک در حال تخریب‌شدن است.»

این باشنده‌ی محل می‌گوید که «طالبان سه یا چهار کیلومتر این سرک را تخریب کرده‌اند».

زلمی فاروقی، ولسوال چهاردره می‌گوید که طالبان کار ویران‌سازی این جاده را که بیش از ۲۰ کیلومتر طول دارد، پیش از عید آغاز کرده بودند.

ولسوال چهاردره می‌گوید:«سرک در ساحه‌ی طالبان و در میان خانه‌های غیرنظامیان موقعیت دارد، حکومت نمی‌تواند طالبان را روی این جاده هدف قرار دهد.»

در همین حال اما، اسدالله عمرخیل والی کندز می‌گوید که پیش از عید قربان، چرخ‌بال‌های ارتش؛ یک بار مانع تخریب این سرک شدند، که در نتیجه آن چندین طالب کشته و زخمی شد.

او می‌گوید که هنوز این سرک در چندین بخش، از سوی طالبان تخریب شده است، اما در صورتی که باز هم گزارش تخریب دوباره‌ی آن برای شان برسد، مانع این کار می‌شوند.

او می‌گوید: «در دوازده کیلومتر این سرک، شاید قطعه قطعه، جاهایی را تخریب کرده باشند، آن‌قدر زورشان نمی‌کشد که کل [جاده] را چپه بکنند، من چون آن ساحه را ندیده‌ام، دیگر دقیق برای‌تان گفته نمی‌توانیم، یک بار دیگر هم طالبان خواستند این سرک را خراب کنند که هدف حمله قرار گرفتند.»

در همین حال، باشندگان محل می‌گویند که آنان با موجودیت این سرک، سهولت فراوانی دارند و دولت نباید بگذارد که طالبان این جاده را تخریب کنند.

آنان که نمی‌خواهند نام‌شان درج گزارش شود، می‌گویند که وقتی بیمار دارند، به زودی با این جاده می‌توانند آن را انتقال بدهند و هم‌چنان محصولات زراعتی‌شان را زودتر به سرک عمومی‌ای که به سوی کابل می‌رسد برسانند.

یک تن از این باشندگان می‌گوید: «هیچ ضرور نبود که ما اول خربزه‌های خود را هر سال اول به شهر انتقال بدهیم، از چهاردره می‌گرفتیم و به راه علی‌آباد به طرف کابل روان می‌کردیم، مریضان را هم که ما با این مسیر نزدیک‌تر قرار داریم، به زودی به مرکزهای درمانی انتقال داده می‌توانیم، دولت نباید بگذارد که طالبان این سرک را تخریب کنند.»

در همین حال، با آن‌که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که از تخریب این جاده خبر ندارد، اما پیش از این منابع محلی از کندز بارها در باره‌ی «تخریب‌کاری‌های طالبان» گزارش داده‌ بودند.

در جریان هفته‌ای که گذشت، به گفته‌ی منابع محلی، طالبان پس از این که مجبور به ترک بازار ولسوالی قلعه‌ی زال شدند، حدود بیست دکان را «چور و چپاول» کرده و سپس آتش زدند.

محبوب‌الله سعیدی، ولسوال قلعه‌ی زال گفت: «طالبان نه تنها این که تجهیزات اداره‌های دولتی را با خود برده‌اند و اماکن عامه و ساختمان‌های تربیه‌ی معلم و ولسوالی را نیز آتش زده و بخش‌هایی از ساختمان‌های ادارات دولتی را تخریب کرده‌‎اند، بلکه ۲۰ دکان را چور کرده و سپس آتش زده‌اند.»

بر بنیاد اطلاعات منابع محلی، پیش از این نیز طالبان بخشی از پل آلچین واقع در شمال شهر کندز را در دو مرحله، منفجر ساختند که در نتیجه راه مواصلاتی پنج ولسوالی و شاهراه افغانستان ـ تاجیکستان برای مدتی بسته شد، اما اردوی ملی کشور، در اقدامی، این پل را دوباره ترمیم کرد و راه‌های موصلاتی دوباره به روی عابران و کاروان‌های تجارتی باز شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟