طالبان در بعضی ولایات نصاب تعلیمی معارف را تغییر می دهد

  • انتشار: ۹ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15309

طاللبان در بعضی از ولایت ها، نصاب درسی معارف را تغییر داده است، در ولایت‌های بغلان و لوگر، چند مضمون را از نصاب آموزشی مکاتب حذف کرده اند و به جای مضامین دیگری را جایگزین کرده است.

به گزارش سلام وطندار؛ عزت‌الله معرفت، مدیر یکی از مکتب‌ها در ولسوالی دهنۀ غوری بغلان می‌گوید، طالبان مسلح در تمامی مکتب‌های این ولسوالی و دندغوری مضمون‌های فرهنگ و توریسم را از نصاب آموزشی حذف کرده و بجای آن مضمون تعلیمات اسلامی را گنجانیده اند.

به گفتۀ آقای معرفت، طالبان شماری از ملاها را براى تدریس این مضمون نیز در مکتب‌ها گماشته اند.

بسم‌الله عطاش، عضو شورای ولایتی بغلان با تأیید این خبر به می‌گوید، طالبان پیش از این نیز در منطقۀ دندغوری شماری از مضمون‌ها را از نصاب آموزشی مکتب‌ها حذف کرده بودند. به گفتۀ او، این گروه برای هر مکتب حاضری جداگانه ساخته است و از روند آموزش مکتب‌های دندغوری و ولسوالی دهنۀ غوری نظارت می‌کند .

مسؤولان ریاست معارف بغلان هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده اند.

از سوی دیگر، شاهپور عرب، سخنگوی ریاست معارف لوگر نیز به می‌گوید، به علت ناامنی‌ها، طالبان در شماری از مکتب‌های پل علم، مرکز این ولایت و ولسوالی‌های محمدآغه، خوشی و چرخ آموزش مضمون‌های فرهنگ، هنر و آموزش مدنی را غیرمجاز خوانده اند و به جای آن‌ها یک مضمون دینی را شامل نصاب درسی کرده اند.

با این حال، سخنگوی ریاست معارف لوگر می‌گوید، با پادرمیانی بزرگان محل برای حل این مشکل می‌کوشند.

بغلان و لوگر از ولایت‌های ناامن کشور اند و با بدترشدن اوضاع امنیتی روند آموزش و پرورش در این ولایت‌ها نسبت به سال‌های گذشته با مشکلات بیشتری روبه‌رو شده است.

مسؤولان معارف بغلان و لوگر می‌گویند، در حال حاضر دروازه‌های شماری از مکتب‌های دخترانه و پسرانه در این ولایت‌ها به روی دانش‌آموزان بسته است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟