طالبان با افزایش کشت کوکنار در شمال کشور، تجهیزات نظامی بیشتری می خرد

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 22921

باشند‌گان ولایت سرپل از افزایش کشت کوکنار درین ولایت ابراز نگرانی کرده می‌گویند که با پول فروش حاصل کوکنار طالبان مسلح برای خود تجهیزات نظامی فراهم می‌کنند.

شماری از باشنده‌گان ولسوالی‌های صیاد، سوزمه قلعه، کوهستانات و مرکز سرپل مدعی اند که کشت کوکنار نسبت به هر زمان دیگر در این ولایت افزایش یافته‌است.

ساکنان مناطق یاد شده می‌گویند که افزایش کشت کوکنار باعث تمویل مالی مخالفین مسلح دولت شده و آنان در جهت نا امن ساختن مناطق مختلف برای خود از پول کوکنار سلاح و مهمات خریداری می‌کنند.

یک تن از این باشندگان به رادیو آزادی گفته است که “در مناطق سوزمه قلعه، کوهستانات و دیگر ساحات سرپل کشت کوکنار افزایش یافته و همه مردم به دلیل این که دیگر محصولات زراعتی عواید خوب ندارند همه کوکنار کشت کرده‌اند و ما هم کوکنار کشت کرده‌ایم.”

“کشت کوکنار در سرپل زیاد شده و به‌خصوص در مناطق که مخالفین فعالیت دارند آن‌ها کوکنار را به فروش می‌رسانند و در مناطق ما ناامنی ایجاد می‌کنند.”

با این حال ظاهر وحدت والی سرپل نیز می‌گوید که مخالفین مسلح دولت در ساحات تحت تسلط خود کوکنار کشت کرده‌اند و در عین حال آنان در تلاش ترویج کشت کوکنار و مواد مخدر در ساحات ذکر شده هستند.

آقای وحدت در مورد کشت کوکنار در ساحات تحت تسلط مخالفین مسلح دولت چنین می‌گوید: “در این شکی نیست که در قلمرو مخالفین مسلح دولت کوکنار زیاد کشت شده‌است. ما توان از بین بردن و جلوگیری‌اش را نداشتیم و این یک واقعیت است.”

در چند سال گذشته، تنها سرپل نیست که باشنده‌گان آن از افزایش کشت کوکنار در این ولایت شکایت دارند، باشنده‌گان بلخ، جوزجان و سمنگان نیز از افزایش مزارع کشت کوکنار و مواد مخدر در این ولایات شکایت دارند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟