طالبان: با آمریکا مذاکره می کنیم/ غنی: اگر افغان هستید، چرا پای خارجی ها را در میان می کشید؟

  • انتشار: ۳۰ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 44061

طالبان در بیانیه ای اعلام کرده که حاضر است با مقام های آمریکایی در مورد صلح در افغانستان بصورت مستقیم گفتگو کند، این درخواست طالبان با واکنش اشرف غنی روبرو شده، وی روز گذشته گفت که چرا پای خارجی ها را در میان می کشید؟

اشرف غنی رئیس جمهور روز گذشته (سه شنبه) در میان صلح خواهان هلمندی حاضر شد، و تمایل خویش را برای مذاکره با طالبان اعلام کرد و گفت در صورت توافق طالبان حاضر است، آتش بس را برای یک سال تمدید کند.

این درخواست رئیس جمهور اشرف غنی در حالی مطرح می شود که رویترز از تمایل گروه طالبان برای مذاکره با آمریکا خبر دادند و گفتند که پیش از آن نمی‌خواهند با دولت افغانستان مذاکره کنند.

پیش از این نیز طالبان در بیانیه خود گفت که حاضر نیست با حکومت افغانستان مذاکره کند. این گروه در بیانیه ای که بعد از آتش بس سه روز عید فطر به نشر رسانده بودند، از تمایل خودشان برای مذاکره با آمریکا گفته بودند.

اما آقای غنی روز گذشته در جمع کاروان صلح خواهان هلمندی با اشاره تلویحی به این تمایل طالبان گفت:”اگر افغان هستند به مذاکرات بین الافغانی حاضر شوند چرا پای خارجی ها را در میان می‌کشند.”

دولت افغانستان دو روز پیش آتش‌بس یکجانبه با طالبان را برای ده روز دیگر تمدید کرد که گروه طالبان آن را نپذیرفت و حملاتش علیه نیروهای دولتی را از سر گرفت.

آقای غنی روز گذشته با اعضای این کاروان در کنار جاده‌ای در مرکز کابل، پایتخت تحت تدابیر شدید امنیتی دیدار کرد.

طالبان دولت افغانستان را دست‌نشانده آمریکا می‌دانند و آن را به رسمیت نمی‌شناسند. این گروه دلیل توافق آتش‌بس سه روزه در ایام عید فطر را هم فراهم کردن عیدی آرام برای مردم عادی و نه برای خوشنودسازی دولت عنوان کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟