صدها تروریست از کشورهای پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و چچن در ولایات شمالی سکونت یافته اند

  • انتشار: ۲۰ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 17855

مقامات امنیتی در ولایت های شمالی کشور می گویند؛ صدها تروریست که با حلقات استخباراتی خارجی در ارتباط است در ولایت های شمالی مستقر شده اند، این مقامات اضافه می کند؛ این جنگجویان بیشتر  تبعه کشورهای پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و چچن می باشد.

جنرال مهمند کتوازی قوماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ می‌گوید، صدها تروریست که با حلقات استخباراتی خارجی ارتباط دارند، با خانواده‌های شان در ولایات شمالی مستقر شده اند.

جنرال کتوازی، اداره استخبارات پاکستان (آی اس آی) را به فرستادن شورشیان در ولایات شمالی متهم کرد و گفت، هرگاه این جنگجویان بازداشت شوند خود را از قندهار معرفی می‌کنند و اگر در ولایت دیگر دستگیر گردند، خود را از جای دیگر معرفی می‌کنند.

پاکستان هنوز در پیوند به ادعای قوماندان قول اردوی شاهین، تبصره‌ای نکرده است؛ اما مقامات پاکستانی، اتهامات مقامات افغان مبنی بر مداخله در امور افغانستان و همکاری با مخالفان مسلح را از سوی آن کشور همواره رد کرده و بی‌اساس خوانده اند.

از سوی دیگر، جنرال بابه‌جان، قوماندان زون پامیر پولیس می‌گوید، در ولایاتی که تحت کنترول قوماندانی پولیس آن زون قرار دارد، نزدیک به ۶۰۰ جنگجوی خارجی با خانواده‌های شان آمده و به فعالیت آغاز کرده اند.

جنرال بابه‌جان می‌افزاید، این شورشیان خارجی در ولایات سرپل، فاریاب و بادغیس و در ولسوالی‌های کوهستانات، بلچراخ، غورماچ، گرزیوان و برخی ولسوالی‌های دیگر جابه‌جا شده اند.

مسؤولان امنیتی در شمال افغانستان می‌گویند، این جنگجویان اتباع ازبکستان، چچنیا، تاجکستان و پاکستان می‌باشند.

این مقامات روز گذشته به خبرنگاران از آماده‌گی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در برابر فعالیت‌های مخالفان مسلح نیز خبر دادند.

مردم محل نیز نگران اند و می‌گویند، تروریستان خارجی تلاش دارند آن جوانانی را که از حکومت ناراض اند؛ در صفوف شان جذب کنند.

به گفتۀ مقامات امنیتی، این شورشیان خارجی به خاطر فعالیت‌های هراس‌افگنی به ولایات شمالی مستقر شده اند.

در همین حال، برخی باشندگان بغلان می‌گویند که هراس از گسترش تحرکات گروه مخالف مسلح دولت زیر نام داعش نیز وجود دارد.

از سال گذشته به این طرف، بغلان و کندز از جمله ولایاتی اند که امنیت مطمئن ندارند. شماری زیاد خانواده‌ها پس از سقوط ولایت کندز، به دلیل ناامنی‌ها به محلات مسکونی شان برنگشته اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟