«شیوع»: تیر آخر رسانه ایرانی، بر پیکره زخم خورده مهاجرین

  • انتشار: ۳ حوت ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 12349

با به نمایش درآمدن سریال نمایشی «شیوع» از شبکه یک تلوزیون جمهوری اسلامی ایران؛ انتقادات فراوانی نسبت به پخش این سریال از سوی چهره های ممتاز مهاجر و ایرانی صورت گرفته است.

در خلاصه داستان این سریال به کارگردانی محمود معظمی و قلم مهدی میراحمدی آمده است: «حمله بیولوژیکی طراحی شده توسط آمریکا از مسیر یکی از کشورهای همسایه (افغانستان)، ایران را تهدید می‌کند. این مسئله با هوشیاری یک پزشک جوان آشکار می‌شود و باعث می‌شود که سازمان پدافند غیرعامل کشور ضمن ورود به ماجرا ابتکار عمل را به دست بگیرد.»

متاسفانه بیش از سه دهه است رسانه های ایران مهاجرین را سوژه و قربانی اهداف خود قرار داده اند.

مهاجرینی که به دلیل وقوع جنگ و قحطی در کشور خود، وارد خاک ایران شده بودند از هیچ امکان رسانه‌ای و قانونی برای دفاع از خود و معرفی صحیح جامعه خود به مردم ایران برخوردار نبودند.

در سالهای ابتدایی انقلاب برای فروش بیشتر، مهاجرین را سوژهخود قرار دادند و با بزرگنمایی جرایم ایشان، ترس را در دل ایرانیان انداختند.

و در سالهای بعد برای جذب مخاطب بیشتر مهاجرین رو سوژه برنامه های طنز ساختن و آدم افغانستانی را با کمی تخفیف از دزد و قاتل به آدم خوب اما ساده و کم شعور تبدیل کردند و حال بعد از امیدهایی که به بهبود چهره مهاجرین در رسانه هاایرانی که در دو سال اخیر خصوصا با ورود بچه های تسنیم به این حوزه شکل گرفت، بار دیگر با سریال “شیوع” همه امیدها به یاس تبدیل شد و در یک حرکت برگشت به عقب، آدم افغانستانی به همان دزد،قاچاقچی، قاتل،هفت تیرکش و ناقل بیماری با سلاح های جدید تر و به مراتب خطرناک تر تبدیل خواهد شد.

با توجه به اتفاقات سالهای اخیر و نقش پر رنگ تروریست های داعش در اخبار و رسانه ها ایران و جهان که متاسفانه اکثرا با پوشش شبیه لباس های افغانستانی ظاهر میشوند و پر رنگ کردن این نوع پوشش در سریال با هویت افغانستانی؛ اگر سریال همین طوری که شروع شد ادامه پیدا کند “پتانسیل داعش سازی مهاجرین در نگاه جامعه ایرانی با نماد لباس افعانستانی و ویروس آمریکایی را دارا هست”.

بهتر است قبل از دیر شدن فرهنگیان و قشر نخبه جامعه مهاجر اقدامی قاطع و عملی برای جلوگیری از پخش این سریال انجام دهند ادامه این سریال وضعبت را برای مهاجرین بسیار سخت خواهد کرد و فضا را برای جولان دادن بدخواهان دوستی دو ملت با توجه به وضعبت حساس منطقه فراهم خواهد کرد و این به نفع هیچ یک از دو ملت نیست.

جانعلی رضایی

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. ترمه
    (۳ حوت ۱۳۹۴)

    جز تآسف برای مردم ایران کار دیگری نمیشود کرد

نظر شما چیست؟