شین هوا: آمریکا در متقاعد کردن هند برای اعزام نیروی نظامی به افغانستان ناکام بوده است

  • انتشار: ۵ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 31158

یک خبرگزاری چینی گزارش داده است که سفر جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا به هند برای متقاعد کردن این کشور به اعزام نیروی نظامی به افغانستان ناکام بوده است و این یک پیام ژئوپلتیک قدرتمندانه ای به آمریکا است.

خبرگزاری شین هوا گزارش داد؛ کارشناسان بر این باورند، به رغم تعمیق همکاری های دوجانبه آمریکا و هند به عنوان شرکای جهانی در حوزه های مختلف راهبردی مورد نظر، مقامات دهلی نو با سرپیچی از پذیرفتن درخواست آمریکا برای اعزام نیروهای نظامی به افغانستان پیام ژئوپلتیک قدرتمندانه ای به واشنگتن ارسال کردند.

بر اساس این گزارش، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در دیدار از دهلی نو، بر نقش هند در مبارزه با تروریسم جهانی و هم چنین جنگ با تروریسم در افغانستان تاکید کرد.

این در حالی است که پیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواستار افزایش حضور نیروهای نظامی کشورش  در افغانستان به منظور جنگ با تروریسم شده بود.

گزارش ها از دهلی نو حاکی است،  نیرمالا سیتارامان وزیر دفاع هند قطعا به همتای آمریکایی خود تاکید کرده است کشورش به جای اعزام نیروهای نظامی به افغانستان ترجیح می دهد در حوزه تحولات ساختاری در این کشور تجربیات خود را گسترش دهد.

همچنین به رغم تلاش آمریکا برای متقاعد کردن هند در این زمینه، دهلی نو به منظور ادامه مناسبات سالم و دوستانه  با کابل، در موضع سیاسی و نظامی خود در قبال افغانستان  قاطع و استوار است.

گوپال اس. سوامی، کارشناس مناسبات آمریکا و هند در دهلی نو با اشاره به نقش  هند در راستای تعهدات این کشور مبنی بر ایجاد ثبات در افغانستان معتقد است اقدامات نظامی نمی تواند تاثیر مناسبی بر جا بگذارد و همچنین باعث ایجاد ثبات و آرامش در منطقه و این کشور شود.

پروفسور آجای شارما، کارشناس ارشد سیاسی هند با اشاره به تلاش این کشور جهت ترمیم ساختار دستگاه امنیت داخلی و آموزش نیروهای پلیس و همچنین افسران ارتش افغانستان گفت” اقدامات آموزشی و نظامی دهلی نو در کابل اگرچه محدود و اندک اما در حوزه اجرای طرح های ساختاری شامل آبیاری، مسکن و آموزش گامهای مهمی برداشته است.”

کانیکا سینها، استاد بازنشسته دانشگاه دهلی با اشاره به عدم تمایل دهلی نو به ایفای نقش نظامی در افغانستان خواستار مخالفت با اجرای درخواست آمریکا از سوی مقامات هند است.

این در حالی است که بسیاری معتقدند، سرپیچی هند از پذیرفتن دستور آمریکا جهت ایفای نقش نظامی در کابل می تواند به میلیاردها دالر حجم مبادلات و گردش مالی دهلی نو با واشنگتن خسارات سنگینی به بار آورد.

از اینرو، کارشناسان معتقدند، عدم همکاری دهلی نو با درخواست همکاری نظامی با آمریکا در افغانستان می تواند منافع تجاری و اقتصادی هند و همچنین دوستی عمیق و گسترده دهلی نو و واشنگتن در سال های اخیر را به مخاطره اندازد.

سینها خاطر نشان کرد، موضع سرسختانه و استوار هند برای گفتن “نه” به درخواست آمریکا می تواند الگوی مناسبی برای تقویت همکاری و مشارکت در رفع مشکلات و معضلات افغانستان جنگ زده و بی ثبات باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟