شکست سنگین طالبان در غزنی/ملامنصور فرار کرد

  • انتشار: ۲۳ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 10709

مقامات محلی در ولایت غزنی در مرکز کشور می گویند که در جنگ سه روزه میان نیروهای امنیتی و طالبان، تلفات سنگینی به طالبان وارد شده است.

طالبان به هدف تصرف شهر غزنی، به تاریخ ۲۰ میزان از چندین استقامت بالای شهر حمله کردند و جنگ در حومه شهر میان نیروهای امنیتی و طالبان آغاز شد.

محمدعلی احمدی، معاون والی غزنی، به خبرگزاری بخدی گفت که در روز نخست نبرد، ۷۵ طالب در روز دوم ۶۷ و به روز چهارشنبه ۲۲ میزان، دستکم ۳۵ طالب کشته شدند که مجموع تلفات گروه طالبان به ۱۷۷ جنگجو می رسد.

آقای احمدی می گوید که شمار تلفات وارده به طالبان در سال های اخیر در ولایت غزنی کم سابقه بوده است، او تایید کرد که تعداد این شورشیان در حمله هوایی کشته شدند.

معاون والی غزنی تایید کرد که در میان کشته شدگان، فرماندهان محلی طالبان و تروریستان خارجی نیز به چشم می خورد.

گفته شده که نزدیک به ۲ هزار طالب در حملات هماهنگ برای تصرف شهر غزنی با نیروهای امنیتی درگیر شدند. از رقم تلفات نیروهای امنیتی خبری در دست نیست.

درگیری در غزنی چند روز پس از اینکه طالبان از شهر قندوز عقب رانده شدند، آغاز شد.

حضور ملا اختر محمد منصور

عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی در مجلس نمایندگان به روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس گفت که طالبان حملات پیچیده ای را به رهبری ملا اختر محمد منصور در غزنی راه اندازی کردند.

آقای رحمانی می گوید که ملا اختر محمد منصور خودش برای رهبری این حملات به ولسوالی ناوه آمده بود و حدود ۵ روز رهبر گروه طالبان در غزنی بوده است.

براساس گفته های رحمانی، قرار بود در شب نخست حمله ۲۵ موتر بمب گذاری شده وارد شهر غزنی شوند و پس از رشته انفجارها، طالبان از سه استقامت و ۱۱ منطقه فرعی حملات شان را به شهر غزنی آغاز کنند.

او افزود این حملات براساس اتحاد، هماهنگی میان نیروهای امنیتی و اطلاعات ریاست امنیت ملی غزنی، به عقب رانده شد.
رحمانی گفت: “من از ریاست مجلس خواهش می کنم تا این موضوع را پیگری کند که شورای امینت ملی و ریاست امنیت ملی از آمدن ملا اختر محمد منصور در غزنی

اطلاع داشتند چرا برای ازبین او اقدام نکردند، در این مورد نیروهای خارجی هم باید پاسخگو باشند.”

به گفته این عضو مجلس، طالبان از شهر غزنی عقب رانده شدند اما او مدعی شد که آنها برای یک حمله گسترده دیگر به ولسوالی های قره باغ و مقر غزنی آماده می شوند و به همین دلیل شاهراه غزنی – قندهار را در منطقه نانی ماین گذاری کرده و در عرض شاهراه کانال حفر کردند.

گروه طالبان تا هنوز در مورد این گزارش ها واکنش نشان نداده است.

خریداری اسلحه

سقوط شهر قندوز بدست طالبان و ارتکاب جرایم ضد بشری و تجاوز طالبان به زنان، مردم را در برابر این گروه برای دفاع از مناطق شان بسیج کرده است.

یک منبع امنیتی در ولایت غزنی به خبرگزاری بخدی گفت که ساکنان غزنی پس از تصرف شهر قندوز بدست طالبان و حواث پس از آن، هزاران میل اسلحه خریداری کرده و مسلح شده اند.

او که خواست نامش در خبر ذکر نشود می گوید که ساکنان بیشتر مناطق شهر غزنی در حال حاضر مسلح هستند و به گفته او در شبی که قرار بود طالبان حمله کنند، مردم مسلح پشت بام های خانه های شان نگهبانی می دادند.

محمدعلی احمدی، معاون والی غزنی این خبر را رد یا تایید نکردند اما گفت که مردم غزنی شب ها در هر مسجد تا ده نفر نگهبانی منطقه شان را به عهده داشتند.

دستگیری پانزده طالب

براساس گفته های آقای احمدی، طالبان در مناطق منگور، قره باغی، اسپندی، نوغی، مولانو، شهباز، قلعه قاضی، قنات حاجی محمد، ولسوالی های خوگیانی و خواجه عمری بیشترین تلفات را متحمل شده اند.
او می گوید که در جریان درگیری با نیروهای امنیتی، ۱۵ طالب بازداشت شده اند، شش بمب گذاری انتحاری نیز در میان دستگیر شدگان هستند.

به گفته معاون والی، دو موتر نوع مازدا مملو از مواد انفجاری نیز توسط نیروهای امنیتی در شهر غزنی شناسایی شد که مواد انفجاری یک موتر خنثی و موتر دومی توسط نیروهای امنیتی انفجار داد شد.

برخی باشندگان شهر غزنی به روز چهارشنبه به خبرگزاری بخدی گفتند که وضع امنیتی شهر در مقایسه با دو روز پیش بهتر شده و فروشگاه ها باز شده است.
محد اکبر از باشندگان غزنی می گوید کسانیکه شهر را از ترس طالبان ترک کرده بودند، دوباره به خانه های شان بر می گردند.

نصرالله دیگر باشنده شهر غزنی می گوید که مردم برای چندین روز خود آذوقه و مایحتاج شانرا خریداری کرده بود، او گفت که بیشتر کسانیکه در شهر و حومه آن زندگی می کنند، مسلح شده اند.

انتصاب جنرال امین الله امرخیل به سمت فرماندهی پولیس، موجی از خوشبینی را برای تامین امنیت در میان باشندگان شهر غزنی ایجاد کرده است.

عارف رحمانی، عضو مجلس نیز در صحن مجلس گفت: “من مطمین هستم که با رفتن جنرال امین الله امرخیل به غزنی و با حضور جنرال حیدر نیکپی، جنرال علی احمد مبارز و شجاعی که یک تیم خوب است و در سطح افغانستان این تیم کاری بی نظیر است و امیدوار هستیم که آی. اس. آی کار نتواند.”

با اینحال، این نگرانی در غزنی وجود دارد در صورت که تهدید های امنیتی به شکل ریشه ای در این ولایت حل نشود، تامین امنیت و ثبات در این ولایت کاری سخت و دشواری خواهد بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟