شکست در موصل و انتقام‌گیری در کابل

  • انتشار: ۹ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: امنیت و حوادثسیاست
  • شناسه مطلب: 27893

وزارت داخله افغانستان با نشر خبرنامه‌یی گفت که چهار مهاجم ساعت ۱۱ قبل از ظهر بر سفارت عراق حمله کرده‌اند. ابتدا یک مهاجم انتحاری خود را در دروازه ورودی سفارت منفجر کرده و سه مهاجم دیگر وارد محوطه سفارت شدند. خبرنامه گفته است که نیروهای ویژه پولیس خود را به محل رویداد رسانده و کارمندان سفارت عراق را به مکان امن منتقل کرده‌اند.
این حمله ساعت ۳ بعد از ظهر پایان یافت. وزارت داخله گفته است که در این حمله تنها چهار مهاجم کشته شده‌اند. اما شاهدان عینی گفته‌اند که در این حمله پولیس نیز تلفات داده است. از تلفات احتمالی ملکی هنوز گزارشی در دست نیست.
در همین حال وزارت خارجه افغانستان با نشر اعلامیه‌یی گفته است: «حمله بر اماکن دیپلوماتیک در هیچ آیینی قابل توجیه نیست و تروریستان وحشی بار دیگر از چهره زشت شان نقاب برداشته و ثابت ساختند که به هیچ‌یک از ارزش‌های انسانی پابندی نداشته و دشمنی‌شان با بشریت هیچ‌گونه مرز و جغرافیایی را نمی‌شناسند.»
وزارت خارجه عراق اعلام کرد، برای بررسی ماجرای حمله تروریستی به سفارت این کشور در کابل یک هیات ویژه راهی افغانستان خواهد کرد. احمد جمال سخنگوی وزارت خارجۀ عراق همچنین اضافه کرد که وزارت خارجه به دنبال اجرای تدابیری برای نجات کارکنان سفارت عراق از طریق تماس با طرف‌های دولت افغانستان و نیز دولت‌های دوست می‌باشد.
برخی منابع از جراحت شدید سفر و شماری از کارکنان سفارت عراق خبر داده‌اند.
داعش با نشر اعلامیه‌ای در دستگاه تبلیغاتی‌اش «اعماق»، مسئولیت این حمله را به عهده گرفته اما نگفته است که چرا این سفارت را هدف قرار داده است.
سفارت عراق در شهر نو کابل که یکی از مناطق حفاظت شده‌است، موقعیت دارد. سفارت عراق اخیراَ از شکست گروه داعش در شهر موصل عراق تجلیل کرد و این گروه را بسیار بی‌رحم و ویران‌گر خواند. گروه داعش بعد از ماه‌ها جنگ سنگر اصلی‌اش در عراق، شهر موصل، را از دست داد و شکست سنگینی را تجربه کرد.
خبر موجودیت گروه داعش در افغانستان دو سال پیش بر سر زبان‌ها افتاد. در آن زمان کسی باور نمی‌کرد که داعش به اندازه‌ای توانمند شود که بتواند انتقام شکستش در عراق را از کابل بگیرد. نیروهای امریکایی به تاریخ ۱۱ جولای اعلام کردند که یکی از رهبران گروه داعش در نتیجه حمله هوایی در شرق افغانستان کشته شده است.
آگاهان مسایل سیاسی به این باورند که پس از شکست داعش در عراق و سوریه، شماری از جنگ‌جویان این گروه به مناطق قبایلی پاکستان سرازیر شده و در مناطقی از افغانستان نیز به فعالیت آغاز کرده اند. براساس اظهارات مقام‌های امنیتی، داعش در ولایات ننگرهار، کنر، جوزجان و غور حضور دارد و هر از گاهی دست به حمله می‌زند.
شهر کابل در ماه‌های اخیر شاهد ناامنی‌ها و حملات خونینی است. چند روز پیش موتر حامل کارمندان وزارت معدن هدف قرار گرفت و بیش از ۳۰ تن جان شان را از دست دادند. حکومت افغانستان هنوز نتوانسته‌است امنیت این شهر را تامین کند. پس از حمله خونین در نزدیکی سفارت آلمان، حکومت افغانستان تصمیم گرفت تا دروازه‌های آهنی را در دروازه‌های شهر کابل نصب کند اما این طرح زمانی ناکام شد که هنگام آتش‌سوزی وسایط اطفاییه نتوانستند از این موانع عبور کنند. حتا آمبولانس‌های وزارت داخله و دفاع نیز هنگام عبور از این موانع با مشکل روبرو بودند.
حکومت مجبور شد این موانع را دوباره بردارد. از سوی دیگر این روزها موانع امنیتی که در اطراف ادارات دولتی و منازل شخصی مقامات دولتی گذاشته شده، برداشته می‌شوند. آگاهان می‌گویند این اقدام می‌تواند رسیدن تروریستان به اهداف شان را آسان‌تر کند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟