شهر موشکی سپاه؛ چالش جدید ایران و آمریکا

  • انتشار: ۲۶ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 10784

نشریه آمریکایی «دیلی بیست» در تحلیلی با اشاره به رونمایی از شهر موشکی سپاه پاسداران ایران نوشت: برای در نظر گرفتن ادعای ایران در ساخت این شهرک موشکی باید تاسیسات غنی سازی این کشور را در فردو که در ۸۰ متری اعماق زمین قرار دارد در نظر گرفت. تاسیساتی که یک مقام رسمی دولت آمریکا در سال ۲۰۱۲ درباره آن اعلام داشته بود، از بین بردن این تاسیسات برای آمریکا دشوار ولی غیر ممکن نیست.

بر این اساس، در حالی‌که جزییات بیشتر از این پایگاه زیر زمینی هنوز مطرح نشده و تایید آن نیز دشوار است اما تاسیساتی بتونی و شبیه آن می‌توانند توازن نظامی بین آمریکا و ایران را بر هم بزنند، در حالی که هم ایران هم آمریکا به سوی توافقی هستند که بر اساس آن با کاسته شدن از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، این کشور بتواند از تحریم‌های اقتصادی به طور تدریجی رهایی یابد.

دیلی بیست در توجیه عدم توانایی آمریکا در نابود کردن چنین تاسیساتی نوشت: بمب‌های موجود بتن شکن آمریکا نمی‌توانند تاسیساتی که در عمق ۳۰۰ متری زیر زمین قرار دارد را تخریب سازند و البته موردی که به آن اشاره نشده این است که پنتاگون تاکنون به نحوه تخریب غیر مستقیم چنین اهداف زیر زمینی فکر نکرده است.

این نشریه در خاتمه مطلب به صراحت نوشت: در هر صورت این رویداد درست تنها ۲ روز قبل از تایید نهایی برجام از سوی ایران و آمریکا و دیگر کشورهای خارجی به میان آمده است. توافقی که باید مانع مجهز شدن موشک‌های ایران به کلاهک‌های هسته‌ای شود. ایران همچنین یک روز قبل از این ماجرا نیز یک موشک جدید بالستیک (عماد) را آزمایش کرد که نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بود. به نظر می‌رسد ایران می‌خواهد از موضع قدرت وارد مرحله نهایی مذاکرات هسته‌ای شود و به جهان یادآوری کند که دارای قدرت نظامی تهدید کننده‌ای است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟