شهری شبیه “سیلیکون ولی” در عربستان ساخته می شود

  • انتشار: ۱۴ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللفناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 36558

رسانه های آمریکایی اعلام کردند که عربستان و آمریکا قراردادی را امضاءکرده اند که بر اساس آن، شرکت آمریکایی آلفابت شهری شبیه “سیلیکون ولی” را در عربستان سعودی ایجاد کند. هنوز هزینه این قرارداد اعلان نشده است، اما گفته می شود که اندازه آن بسیار بالا است.

طبق آنچه رسانه های آمریکایی اعلام کرده اند این قرارداد بین دو شرکت آلفابت آمریکا و شرکت نفتی آرامکو عربستان منعقد خواهد شد. شرکت آمریکایی آلفابت شرکت مادرِ گوگل است. براساس این قرارداد شرکت آمریکایی متعهد می شود تا شهری شبیه “سیلیکون ولی” را که در سانفرانسیسکو آمریکا به عنوان زیربنای فعالیت شرکت گوگل ایجاد کرده است، در عربستان سعودی بسازد.

اینکه قرار است شرکت آمریکایی چه دادهایی را به این شهر تکنالوژیک بیاورد و مدیریت کند و آرامکو چه اقداماتی خواهد کرد مشخص نیست. اما رسانه های آمریکایی تصریح کرده اند که  مجموعه ای از مسئولان بلندپایه اجرایی آرامکو و آلفابت چند ماه است که مذاکرات پیوسته ای در خصوص این طرح داشته اند. براساس خبر رسانه های آمریکایی «لاری پیج»، رئیس اجرایی شرکت آمریکایی در این نشست ها حضور داشته است و ولیعهد سعودی، بن سلمان نیز بر اجرای این طرح تأکید کرده است.

هنوز از جزئیات این طرح، بندهای آن، زمانبندی اجرای آن و مبلغ آن مشخص نشده است اما رسانه های آمریکایی تصریح کرده اند، ارزش آن به اندازه ای بالا است که می تواند در بورس سعودی قرار گیرد.

هدف گوگل از ورود به این توافق، پیشی گرفتن از دو رقیبش، آمازون و مایکروسافت در عرصه توان کمپیوتری و ذخیره سازی اینترنتی است. چرا که در این زمینه آمازون در حال برنامه ریزی برای ایجاد فروشگاه عظیم در بحرین است. از سوی دیگر مایکروسافت نیز از قصدش برای ایجاد دو بانک داده های بزررگ در آفریقای جنوبی خبر داده است. لذا گوگل به سمت این قرارداد با سعودی آمده است.

به گفته رسانه های آمریکایی در صورتی که این پروژه اجرا شود، عربستان به مرکز اینترنتی منطقه غرب آسیا تبدیل خواهد شد.

هنوز معلوم نیست که آیا این طرح به واقعیت می تواند باعث رشد اقتصادی عربستان شود و یا اینکه آمریکایی ها فقط به دنبال به دست آوردن پول از این کشور نفت خیز است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟