شدیدترین زلزله جهان در کدام شهر روی خواهد داد؟

  • انتشار: ۱۴ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 21725

از ۲۲ آپریل ۲۰۱۷ یک موج زلزله در حال شکل گیری در نزدیکی شهر بندری «والپاریاسو» است که بخوبی در شهر سانتیاگو، پایتخت شیلی احساس می‌شود. این موج با زلزله‌ای به شدت ۶ ریشتر شروع شد و دو روز بعد در ۲۴ آپریل زلزله دیگری به قدرت ۶.۴ ریشتر اتفاق افتاد.

روز دوشنبه اول ماه می هم ۲ زلزله به قدرت ۵.۸ و ۵.۹ ریشتر روی داد. پیامد‌های یک موج زلزله با توجه به سابقه زلزله‌های این منطقه چه خواهد بود و چه چیزی ممکن است اتفاق بیافتد؟

به گزارش سایت Temblor.net، زلزله‌های عظیم در اثر جابجایی تخته سنگ اقیانوسی « ناسک» و قرار گرفتن آن زیر تخته سنگ آمریکای جنوبی روی می‌دهد این جابجایی با سرعت حدود  ۸ سانتیمتر در سال رخ می دهد.

وجود رشته کوه آند و آتش‌فشان‌های حاشیه اقیانوس آرام هم دلیل دیگری برای وقوع زلزله در آمریکای جنوبی است.

ساحل کشور شیلی تا کنون شاهد چندین زلزله بزرگ در ۵۰۰ سال گذشته بوده است. قوی‌ترین زلزله‌ای که تا کنون ثبت شده به قدرت ۹.۵ ریشتر در سال ۱۹۶۰ در ۵۷۰ کیلومتری جنوب سانتیاگو روی داد.

به توجه به آخرین زلزله شدید که در سال ۱۹۷۱ در جنوب این منطقه به قدرت ۷.۹ ریشتر و در سال ۱۹۸۵ در شمال این منطقه به قدرت ۸ ریشتر روی داده، دانشمندان معتقدند که این منطقه هر ۵۰ تا ۶۰ سال یکبار یک زمین لرزه بزرگ را تجربه می‌کند.

در حالیکه لایه‌های زیرزمینی با سرعت ۸ سانتیمتر در سال حرکت می‌کنند، توقف ۵۰ تا ۶۰ ساله این حرکت می‌تواند منجر به حرکت ناگهانی ۴ تا ۵ متر شود که این حرکت زلزله‌ای به قدرت ۸.۳ ریشتر را بوجود می‌آورد.

دانشمندان معتقد هستند که موج زلزله که در هفته گذشته شاهد آن بودیم می‌تواند نشانه‌ای از وقوع احتمالی یک زلزله بزرگ دیگر در منطقه والپاریاسو باشد.

بر اساس مدل‌های ساخته شده سایت Temblor تخمین می‌زند که اثر تراکمی لرزش‌های اخیر ۲تا ۳ درصد در سال است که این افزایشی بزرگ به حساب می‌آید.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟