سی ان ان: آتش بس یمن نتیجه توافق ایران و عربستان است

  • انتشار: ۲ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 4442

در پی تصمیم ناگهانی توقف حملات عربستان سعودی و کشور‌ها عضوائتلاف بر یمن تفسیرهای متفاوتی ایرائه شده و تحلیل گران سی ان ان معتقد است که این تصمیم بعداز مذاکرات محرمانه بین مقام‌های ایرانی و عربستانی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از افق، فردریک پلیتیگن خبرنگار ارشد و بین‌المللی سی ان ان در تهران گفته است که معاون وزیر امورخارجه ایران روز گذشته اعلام کرد آتش بس در یمن قریب الوقوع است. این سخن وی نشان می داد گفتگوهایی در این زمینه در جریان است.

وی هم‌چنان گفته است که این مقام ایرانی توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد. روز گذشته محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در یادداشتی برای نیویورک تایمز از ضرورت وجود عزم سیاسی بیشتر برای متوقف کردن درگیری ها در یمن خبر داد.

وی افزود: کاملا روشن است که ایران احساس می کند بخشی از تحولات جاری در یمن است و می کوشد بخشی از تلاشها برای پایان دادن به حملات یمن باشد. ایران به شدت از مسائل جاری در یمن و حملات هوایی عربستان سعودی در یمن انتقاد کرده است.

این در حالی است که عربستان همواره ایران را به حمایت نظامی شیعیان حوثی متهم کرده است و ایران هم همواره این مساله را رد کرده است.

با همه این اوصاف، به نظر می رسد پشت پرده تلاشهایی از جانب ایران برای پایان دادن به جنگ در یمن درجریان بوده و گفتگوهایی در حالی پیگیری بوده است باآنکه مقامات ایرانی سخنان شدیداللحنی درباره عربستان سعودی مطرح کرده اند. ظاهرا رایزنی هایی بین عربستان سعودی و ایران و دیگر کشورهای منطقه در این زمینه درجریان بوده است. ظاهرا ترکیه و عمان تسهیل کننده گفتگوهای ایران و عربستان سعودی در این باره بوده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟