سیگار: نیمی از تجهیزات نظامی در افغانستان به مخالفان فروخته می شود

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 23163

جان ساپکو بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان اعلام کرد که درباره فروش ۵۰ درصد از سوخت و تجهیزات نظامی نیروهای امنیتی به طالبان به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهند مقامات ارشد امنیتی در این کار دست دارند.

جان ساپکو» بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان به رسانه‌ها گفت که اداره بازرسی ویژه آمریکا به شواهدی دست یافته است که نشان می‌دهد مقامات امنیتی افغان بیش از 50 درصد از تجهیزات نظامی، تسلیحات و مواد سوختی نیروهای امنیتی افغان را به طالبان می‌فروشند.

وی تاکید کرد که فساد اداری و ناامنی چالش‌های بزرگی هستند که مانع برقراری ثبات در افغانستان می‌شوند.

جان ساپکو گفت: بخش بزرگی از پولی که توسط آمریکا برای حمایت و تجهیز نیروهای امنیتی افغان هزینه می‌شود هرگز به دست سربازان پولیس و ارتش افغانستان نمی‌رسد.

وی در ادامه افزود که این اداره پرونده‌های مستندی از مقامات آلوده به فساد دارد که نشان می‌دهند، مقامات امنیتی افغان مواد سوختی و تسلیحاتی کمک‌شده توسط آمریکا را به طالبان می‌فروشند.

سربازرس ویژه آمریکا تصریح کرد: با وجود اینکه مافیای فساد در حکومت افغانستان نهادینه شده است اما محتاطانه نسبت به تلاش‌های رهبران حکومت وحدت ملی برای مبارزه با فساد خوشبین است.

اداره بازرسی آمریکا در امور بازسازی افغانستان پیش از این نیز گزارش داده بود که بیش از ده‌ها میلیون دالر را در نتیجه بازداشت برخی از افسران ارتش آمریکا که مرتکب فساد در افغانستان شده بودند به دست آورده است.

این در حالیست که اطلاعات روز نوشته است؛ در ماه سرطان سال گذشته، در ارگ ریاست‌جمهوری سندی در مورد فروش زمین دولتی به شرکت خصوصی الکوزی امضا شد که در آن قیمت هر متر مربع زمین ۲.۵ دالر تعیین شده بود. فروش زمین با رقم ۲.۵ دالر یا ۱۶۷ افغانی که قیمت یک جریب آن ۵ هزار دالر می‌شود، در شهرکابل بی‌سابقه بوده است.

آقای الکوزی از حامیان مالی کمپین اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بوده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟