سیگار: دولت آمریکا 714 میلیارد به افغانستان کمک کرده اما طالبان هر روز قدرتمند تر شده است

  • انتشار: ۱۱ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 28018

اداره بازرسی ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که دولت آمریکا 714 میلیارد دالر صرف کمک به دولت افغانستان و بازسازی زیرساخت های آن کرده، اما به دلیل فساد نهادینه شده در این کشور، بخش زیادی از این کمک ها در واقع دور ریخته شده و طالبان نیز قدرتمندتر شده است.

سیگار در تازه ترین گزارش خود آورده است که در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی، 2 هزارو 531 تن از نظامیان افغان کشته و 4 هزارو 238 تن دیگر زخمی شده اند که این آمار نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

این آمار نشان می‌دهد که به طور میانگین روزانه 20 سرباز و پولیس در افغانستان کشته می‌شوند.

بر اساس این گزارش، فرماندهان منطقه‌ای ارتش آمریکا تا کنون بارها درباره سختی کار نظامیان افغان در نبرد با طالبان و آسیب‌پذیری پاسگاه‌ها و پست‌های بازرسی دولتی هشدار داده‌اند و به گفته افسران آمریکایی، سربازانی که در پست‌های بازرسی خدمت می‌کنند، 10 برابر بیشتر از نیروهای دیگر در معرض خطر حمله دشمن قرار دارند.

در گزارش «سیگار» همچنین از قول فرماندهان آمریکائی مستقر در افغانستان آمده که نبرد نیروهای دولتی افغان با شورشیان تقریبا به «بن‌بست» رسیده است.

نیروهای دولتی در حال حاضر کنترل نزدیک به 60 درصد از 407 ولسوالی افغانستان را در اختیار خود دارند و 40 درصد دیگر یا در کنترل گروه طالبان قرار دارد و یا این گروه بر آن ولسوالی ها، تسلط یا نفوذ دارند.

برخی فرماندهان نظامی آمریکا اعلام کرده بودند که واشنگتن 4 هزار سرباز تازه نفس دیگر را به افغانستان اعزام خواهد کرد، اما قطع بودجه 28 میلیون دالری خرید یونیفورم نظامیان افغان در مجلس سنا، اعزام این نیروها را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

سیگار در گزارش خود گفته است که در 15 سال گذشته، دولت آمریکا 714 میلیارد دالر صرف کمک به دولت افغانستان و بازسازی زیرساخت های کشور کرده که به خاطر فساد نهادینه شده در افغانستان و نبود نظارت صحیح بر هزینه ها، بخش زیادی از این کمک ها در واقع دور ریخته شده و هدف اصلی که نابودی گروه طالبان بوده، به وقوع نپیوسته و این گروه قدرتمندتر شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟