سیما سمر: پولیس باید بدون تبعیض به قضایا رسیدگی کند

  • انتشار: ۲۴ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 17988

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در آغاز کنفرانس دو روزۀ «حقوق بشر و پولیس» گفت که پولیس باید بدون تبعیض و قانون‌شکنی در برابر قضایا عمل کند.

کنفرانس دو روزۀ “حقوق بشر و پولیس” با حضور مقام‌های پولیس ولایات و ولسوالی‌ها در کابل برگزار شد که در آن مسایل حقوق بشری برای پولیس آموزش داده می‌شود و سپس تمام تخطی‌های حقوق بشری در صفوف پولیس از سوی بخش «آمبودزن»، تحت نظارت قرار می‌گیرد.

سیما سمر رئیس کمیسیون حقوق بشر در مراسم افتتاح این کنفرانس گفت که برخورد‌های منطقه‌یی، قومی، جنسیتی و زبانی از سوی پولیس در برخی موارد صورت می‌گیرد.

او گفت “قانون اساسی افغانستان به هیچ صورت تبعیض را اجازه نمی‌دهد، به هر اساسی که باشد، بناءً تبعیض واقعاً در صفوف پولیس از بین برود و پولیس افغانستان، ملی و در خدمت مردم باشد”.

به باور خانم سمر، برخورد پولیس باید اصلاح‌گرانه باشد و نباید زمانی که کسی را به اتهام جرمی بازداشت می‌کند او را مورد ضرب‌وشتم قرار دهد و برای اقرار تحت شکنجه بگیرد.

خانم سمر گفت با آن که در حال حاضر گزارشی در رابطه به حضور کودکان در صفوف نیروهای امنیتی وجود ندارد، اما به هیچ وجه نباید به بهانه‌های مختلف از کودکان توسط نیروهای امنیتی استفاده شود.

تاج‌محمد جاهد، وزیر داخله گفت، پولیس تلاش دارد تا تمام اجرات خود را بر اساس قانون انجام دهد؛ اما در برخی موارد کوتاهی‌هایی نیز وجود دارد.

آقای جاهد گفت “اگر در جایی کمی، کاستی و کوتاهی در تطبیق قانون، در تنفیذ قانون و خشونت صورت می‌گیرد علیه مرد و زن، علیه اتباع این کشور، به این سبب نیست که نیروهای امنیتی و دفاعی شما به خصوص پولیس در این قضایا بی‌تفاوت و کوتاهی داشته باشد، در جایی دارد، اما قبول و اعتراف بکنیم که در یک جنگ نابرابر روبرو هستیم”.

وزارت داخله تأکید دارد که پولیس در کنار این که در جنگ مصروف است و از وظایف اصلی اش به دور مانده؛ اما تا اندازۀ توان تلاش کرده است که عدالت اجتماعی را نیز تأمین کند.

به گفتۀ وزیر داخله، با آنکه خلاهایی در صفوف پولیس وجود دارد؛ اما با گذشت هر روز این نیروها مسلکی‌تر عمل می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟