سید حسین عالمی بلخی: بعد از 16 سال هنوز تعریف واحدی از منافع ملی وجود ندارد

  • انتشار: ۲۸ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 29208

در نشستی که به مناسبت سالگرد استقلال افغانستان توسط حزب اعتدال افغانستان در کابل برگزار شده بود، سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین گفت که نزدیک به شانزده سال از روی کارآمدن حکومت جدید می گذرد، اما هنوز هم یک تعریف واحد از منافع ملی وجود ندارد.

حزب اعتدال افغانستان که صبح امروز نشستی گفتمانی را به مناسبت سالگرد استقلال افغانستان تحت عنوان “استقلال ما، دیروز، امروز و فردا در کابل برگزار کرده بود، وضعیت افغانستان بعد از استرداد استقلال مورد بررسی قرار داد.

سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین در این نشست گفت: اگر وضعیت فعلی کشور را با معیارهای استقلال در قبل از جنگ جهانی دوم بسنجیم، وضعیت دردناک است.

وی ادامه داد: «بر اساس تعریف از حاکمیت ملی قبل از جنگ جهانی دوم، حضور نیروهای خارجی در افغانستان ناقض حاکمیت ملی و به معنی اشغالگری بود؛ اما با توجه به منشور ملل متحد و وضعیت جدید، حالا تعریف فرق می کند و مفهوم متفاوت است، تعبیر اشغال با حضور نیروهای ناتو در افغانستان صدق نمی کند».

آقای بلخی تصریح کرد: نزدیک به شانزده سال از روی کارآمدن حکومت جدید می گذرد، اما هنوز هم یک تعریف واحد از منافع ملی وجود ندارد؛ طوریکه منافع اقوام در تضاد با یکدیگرند و اختلافات سیاسی و سلیقه ای گاهی به مرزهایی کشیده می شود که شاید بین دو کشور نیز تا آن مرحله پیش نرود.

وزیر امور مهاجرین گفت: کسانی در دفاع از حاکمیت ملی تحت نام طالب و داعش مصروف جنگ هستند که ادعا دارند ما افغان و مسلمانیم، اما دست به کشتار مردم بی گناه می زنند و زمینه نقض حاکمیت ملی را بیشتر فراهم می کنند.

وی تاکید کرد که تداوم جنگ بهانه حضور خارجی ها در افغانستان است.

آقای بلخی همچنین خاطر نشان ساخت: اختلافات سیاسی اخیر از جمله مواردی ست که به کسانی کمک می کند که نقض حاکمیت ملی را در کشور داشته باشند.

داکتر محمد فاروق انصاری؛ نیز در برنامه در مورد (نگاه تاریخی به استقلال افغانستان) صحبت می کرد، گفت: «امیر حبیب الله پدر شاه امان الله خان تحت تدابیر شدید امنیتی حفاظت می شد، اما قاتل با وجود تمام این تدابیر توانست حبیب الله را بکشد.»

وی ادامه داد: «سه نظریه در مورد کشته شدن حبیب الله مطرح است.

۱:حزب سری دربار امیر را به قتل رساند.

۲: امیر را فرزندش امان الله با اشاره مادرش سرور سلطان به قتل رساند.

۳: امیر حبیب الله توسط انگلیس ها کشته شد، زیرا در جنگ جهانی اول از انگلیس ها وعده گرفت که استقلال افغانستان را بدهند اما بعد از جنگ به وعده ی شان عمل نکردند و امیر نیز همیشه بر این موضوع پافشاری می کرد».

داکتر انصاری ادامه داد: نظر دوم بیشتر صحت دارد، امان الله با مادرش نقشه ی قتل امیر حبیب الله را کشیدند و کشتند و بعد از جنجال های فراوان، امان الله به پادشاهی رسید.

وی گفت: «یکی از دلایل مهمی که شاه امان الله پادشاه شد و مشروعیت سیاسی بدست آورد، مطرح کردن مساله استقلال افغانستان بود. وقتی مساله استقلال مطرح شد حتی همان کسانی که امان الله را در خصوص قتل پدرش متهم می دانستند، از او حمایت کردند. امان الله استقلال افغانستان را با جنگ نگرفت، بلکه با مذاکره گرفت».

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟